MELESTARIKAN METODE BACA AL-QURAN MENGGUNAKAN AKSEN BUGIS DI KECAMATAN LAMURU KABUPATEN BONE

Muh. Azhar Mubarak

Abstract


Learning to read the Qur'an is central to education that needs attention. Various religious problems are caused by the inability of people to read and understand the Qur'an properly. The method of recitation using the bugis accent, is a classical Qur'anic teaching method. Therefore, preservation is needed so that the Bugis accent as a method of reading the Quran can be maintained properly. The research method used is to use descriptive qualitative, using in-depth interview techniques. The results found were stakeholder efforts to realize the method of reading the Quran using the Bugis language and there were problems in preserving the method of reading the Quran using the Bugis language.

Keywords


Learning method; Al-Quran; Bugis Accent

Full Text:

PDF

References


Agustina, M., Yusro, N., & Bahri, S. (2020). Strategi Peningkatan Minat Menghafal Al-Qur’an Santri Di Pondok Pesantren Ar-Rahmah Curup. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 1–17.

Akmansyah, M. (2014). Pelatihan Penerapan Metode Pembelajaran Al-Qur’an Kontemporer Dalam Peningkatan Kompetensi Guru Ngaji Di Kecamatan Kedaton Bandar Lampung. Lp2m Uin Raden Intan Lampung.

Al Halim, A. A., & Nurul‘Azizah, W. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Melalui Pengenalan Huruf Hijaiyah Menggunakan Metode Qo’idah Baghdadiyah Ma’a Juz ‘Amma (Turutan) Di Kelas 1a Mi Ma’arif Nu 01 Tritihkulon Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Tawadhu, 2(1), 490–504.

Asmaran, A. (2018). Penerapan Metode Klasik Pada Pembelajaran Al-Qur’an Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Islam Banyu Hirang Gambut. Darris: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1).

Bagong Suyanto Dkk, Metode Penelitian Sosial Berbagai Alternatif Pendekatan, (Cet. V ; Jakarta: Kencana, 2010)—Google Nggoleki. (N.D.).

Creswell, J. W. (2016). Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, Dan Campuran. Pustaka Pelajar.

Jafar, M. (2020, June 6). Wawancara Mendalam Bersama Penyuluh [Personal Communication].

Jaya, P. H. I. (2017). Revitalisasi Peran Penyuluh Agama Dalam Fungsinya Sebagai Konselor Dan Pendamping Masyarakat. Konseling Religi: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 8(2).

Kaddas, B. (2018). Baca Tulis Alquran Bagi Tenaga Cleaning Service Rumah Sakit Lamaddukelleng Di Kab. Wajo Sulawesi Selatan. Ash-Shahabah, 4(2), 197–203.

Mardiah, M., & Lisa, H. (2020). Pendampingan Program Maghrib Mengaji Pada Anak-Anak Desa Kemuning Tua Kecamatan Kemuning. Abdimasy: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(01), 24–26.

Marsuki, R. (2020, June 8). Wawancara Mendalam Bersama Camat Lamuru [Personal Communication].

Muhammedi, M. (2018). Metode Al Baghdadiyah: Metode Pembelajaran Yang Efektif Dalam Menanamkan Sikap Religius Siswa Dan Miningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Fatih, 1(1), 96–122.

Munawaroh, S. (2016). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Dengan Metode Ummi Di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu (Smp It) Darussalam Sangatta Kutai Timur. Syamil: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal Of Islamic Education), 4(1).

Muslimawaty, R. (2020). Peran “Metode Ummi” Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Murid Sd Qurrata A’yun. At-Tarbiyah, 2(2), 1–5.

Nurdin. (2020, June 7). Wawancara Mendalam Bersama Guru Mengaji [Personal Communication].

Rahmawati, E., & Abdulmanan, E. (2019). Pemodelan Aplikasi Dunia Islam Mengaji Berbasis Android. Jitk (Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komputer), 4(2), 197–20.

Sapina. (2020, June 9). Wawancara Mendalam Bersama Kepala Desa Barakkae [Personal Communication].

Wahyu, F. (2018). Pengembangan Masyarakat Islam: Program Magrib Mengaji Kecamatan Koto Tangah Padang, Sumatera Barat. Alfuad: Jurnal Sosial Keagamaan, 2(1), 24–34.

Yahya, M. (2020, June 6). Wawancara Mendalam Bersama Pak Kua [Personal Communication].




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/jmrc.v3i1.6811

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL MERCUSUAR: BIMBINGAN, PENYULUHAN DAN KONSELING ISLAM

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

_______________________________________________________ _______________________________________________________ _______________________________________________________ ________________________________________________________