Penerapan Model Pembelajaran Scramble dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Pada Peserta Didik Kelas V SD

Reski Setia Amalia, Muhammad Ilham, Muh Syarwa Sangila

Abstract


This study aims to improve students' mathematics learning activities and outcomes by applying the Scramble-type cooperative learning model in grade V SDN SATAP 02 Konsel in the 2019/2020 school year. This type of research is a classroom action research conducted in two cycles. The PTK Kurt Lewin Scheme was used in this research which includes planning, implementation, observation and reflection. Data collection techniques were observation sheets, tests, and documentation which were analyzed descriptively. The results showed that the application of the Scramble learning model can improve the learning activities of class V SDN SATAP 02 Konsel. The results of the observation sheet activity of students in cycle I was 67%, then increased to 86% with the Very Good category in the cycle two. Besides, the use of such method can improve the results of students’ mathematics learning. Before the treatment, the average students’ learning score was 64.46 with 60% completeness. After the first cycle, the average learning score reached to 77.25 with completeness of 75%. Then the learning outcome rose to 82.25 with 81.25% completeness in cycle II.

Keywords: Scramble, Aktivitas belajar, Hasil belajar Matematika


Full Text:

PDF

References


Akib, Zainal dkk. (2001). Penelitian Tindakan Kelas Guru SMA, SMP, dan SMK. Bandung: Alam Widya.

Fitriana, Isna. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik pada Materi Tata Nama Senyawa di SMAN 1 Bireuen. Skripsi Sarjana. UIN AR-RANIRY DARUSSALAM, Banda Aceh

Handini, Ines Desi. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Pada Materi Segi Empat Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Peserta didik Kelas VII di SMP Negeri 1 Alian Tahun 2011/2012. Skripsi Sarjana. Universitas Muhammadiyah Purworejo, Purworejo.

Mirjanah, Mita, dkk. (2017). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Melalui Penerapan Model LEARNING CYCLE 7E (LC 7E) Pada Pembelajaran Biologi Kelas X Ipa 4 SMA Negeri 1 Bringin Tahun Pelajaran 2016/2017.Jurnal Varia Pendidikan, 29 (1), 19.

Mudyahardjo, Redja. (2012).Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Muzakar. (2014). Kinerja Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Lulusan pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Meureubo. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 4, 110–133.

Nursenda, Fiana Puspa. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Peserta didik Kelas V SDN Perning Mojokerto. Jurnal PGSD, 6, 229.

Purwandari, N. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek pada Peserta didik Kelas IV SD N 2 Srandakan. Jurnal Pendidikan Gutu Sekolah Dasar, 15, 1–10.

Purwanto, Ngalim. (2009). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Republik Indonesia. Undang-Undang R.I. Nomor 20 Tahun2003 Bab II Pasal 3, dalam Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah R.I. tentang Pendidikan. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama R.I. 2006.

Sanjaya, Wina. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sasmita, Nabila. (2013). Analisis Kesalahan Mengerjakan Soal Geometri pada peserta didik Kelas V

SD/MI di Kota Jogjakarta. Skripsi Sarjana. UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Setiawati, Mariani, dkk. (2013). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta didik Dengan Penerapan Model Pembelajaran Penemuan Terbimbing. Berkala Jurnal Ilmiah, 1(1), 17.

Siregar, Sitti Mahnia. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran IPA Materi Gaya Melalui Model Scramble di Kelas IV MIS Bina Keluarga Jl. Setia Budi No.18 Kel. Indra Kasih Kec. Medan Tembung Kab. Deli Serdang Kota Medan. Skripsi Sarjana. UIN Sumatera Utara, Sumatera Utara.

Sudjana, Nana. (2010). Cara Belajar Peserta didik Aktif dalam Proses Belajar Mengejar.Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Supardi. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Umar, Husein. (2014). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: Rajawali Pers.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v1i2.2245

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Reski Setia Amalia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats