Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam kepada Anak di Desa Mata Wolasi

Jaya Saputra, Marlina Gazali

Abstract


This study aims to find out how to instill religious values by parents to their children in the village of Mata Wolasi, Wolasi District, South Konawe Regency. This study employed qualitative research with a descriptive approach. The research informants were 9 residents of Mata Wolasi Village who were selected by purposive sampling technique. Research data were collected through observation, interviews, and documentation. The data was then analyzed through several stages, namely data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that there were four methods used by parents in passing on religious values to their children in Mata Wolasi Village, namely: habituation, example, advice and punishment. In teaching religious values to their children, mothers and fathers show the same role in the methods of habituation, advice, and punishment. However, fathers are more dominant in giving examples.

Keywords: Internalization of religious values, children's character, parents' role


Full Text:

PDF

References


Aprida, S. N., & Suyadi, S. (2022). Implementasi pembelajaran Al-Qur’an terhadap perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1959

Azmi, M. (2006). Pembinaan Akhlak Anak Usia Pra Sekolah. Cupid.

Dachrud, M., & Yusra, Y. (2018). Pendidikan berbasis Islam dan multikultural dalam keluarga sebagai pembentuk religiusitas anak. Potret Pemikiran, 22(2). https://doi.org/10.30984/pp.v22i2.782

Diniyah, F. (2017). Persepsi orang tua dan guru mengenai bahasa inggris pada anak usia dini di TK ABA Karangmalang Yogyakarta. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(2). https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v6i2.1594

Ihsan, I. (2020). Membentuk karakter religius anak usia dini melalui guru laki-laki (Studi kasus di kelas sifir Madrasah Qudsiyyah Kudus). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(1). https://doi.org/10.21043/thufula.v8i1.7325

Kurniasari, A. (2016). Gaya pengasuhan dan kecerdasan emosi anak. Sosio Informa, 2(2), 185–202. https://doi.org/10.33007/inf.v2i2.269

Kuswanto, E. (2015). Peranan guru PAI dalam pendidikan akhlak di sekolah. MUDARRISA: Journal of Islamic Education, 6(2). https://doi.org/10.18326/mdr.v6i2.764

Laili, F., & Barata, P. T. (2021). Penanaman nilai-nilai pendidikan agama Islam pada masa pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(1). https://doi.org/10.35719/educare.v2i1.48

Moleong, J. L. (2020). Metodologi penelitian kualitatif. Jurnal Ilmiah.

Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan sebagai metode pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363

Nabilah, I. (2019). Analisis perkembangan nilai agama-moral siswa usia dasar (tercapai) studi kasus di MI Ma’arif Bego. El-Ibtidaiy:Journal of Primary Education, 2(2). https://doi.org/10.24014/ejpe.v2i2.7954

Nurhakimah, N., Dimyati, A., & Rena, S. (2022). Implementasi pendidikan berbasis fitrah manusia dalam penanaman nilai agama dan moral pada anak usia dini di TK Islam El-Qalam Pamulang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.442

Pratama, Y. A. (2019). Relevansi teori belajar behaviorisme terhadap pendidikan agama islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(1). https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2019.vol4(1).2718

Puspitasari, B., & Hikmah, A. (2019). Gambaran pengatahuan ibu tentang pola asuh pada anak berkebutuhan khusus di SLB Nurul Ikhsan. Jurnal Kebidanan, 4(2), 81–89. https://doi.org/10.35890/jkdh.v4i2.92

Putri, I. B., & Muhid, A. (2021). Metode pendidikan keteladanan relevansi antara qasidah burdah dengan Teori belajar sosial Albert Bandura. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2). https://doi.org/10.36835/tarbiyatuna.v14i2.1111

Rohman, A. (2016). Pembiasaan sebagai basis penanaman nilai-nilai akhlak remaja. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1). https://doi.org/10.21580/nw.2012.6.1.462

Sabartiningsih, M., Muzakki, J. A., & Durtam, D. (2018). Implementasi pemberian reward dan punishment dalam membentuk karakter disiplin anak usia dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 60. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i1.2468

Saputra, M. A. (2016). Penanaman nilai-nilai agama pada anak usia dini Di R.a. Ddi Addariyah Kota Palopo. Al-Qalam, 20(2), 197. https://doi.org/10.31969/alq.v20i2.190

Silalahi, F. R., Nopianti, H., & Widiyarti, D. (2021). Perbedaan Perbandingan ibu dan ayah yang bekerja di sektor formal dalam pembelajaran anak selama pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Orangtua Khbp Jitra Kota Bengkulu). Prosiding Seminar Nasional Sosiologi, 2, 437–444.

Suryani, L., & Setiawati, F. A. (2021). Peran dan kualitas perkawinan orang tua terhadap perilaku anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1561

Tirmidziani, A., Farida, N. S., Lestari, R. F., Trianita, R., Khoerunnisa, S., & Khomaeny, E. F. F. (2018). Upaya menghindari bullying pada anak usia dini melalui parenting. EARLY CHILDHOOD : JURNAL PENDIDIKAN, 2(1). https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v2i1.239

Turistiati, A. T., Nugraha, P., Zaid, H., & Nurhidayat, H. (2021). Upaya membangun karakter anak melalui lagu. Publikasi Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.26858/publikan.v11i1.16231

Umam, S. (2020). Membangun kepedulian sosial anak melalui strategi pembelajaran konsiderasi. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1). https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9291

Wandira, S. A., & Muhammad, H. S. H. (2022). Peran guru dan orang tua dalam pembelajaran luring dan daring Kelas IIB SDIT Multazama Pamekasan di Era Pandemi COVID-19. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(2). https://doi.org/10.19105/mubtadi.v3i2.5499

Wartini, S., & Riyanti, R. (2018). Pengaruh pola asuh terhadap perkembangan karakter sosial anak usia dini. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(2). https://doi.org/10.22460/ceria.v1i2.p21-27

Wuryaningsih, W., & Prasetyo, I. (2022). Hubungan keteladanan orang tua dengan perkembangan nilai moral anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2330

Zahra, N. Q., & Kuswanto, K. (2021). Membangun Karakter Sejak Anak Usia Dini Melalui Penanaman Nilai-Nilai Agama. Educatio, 16(1), 50–57. https://doi.org/10.29408/edc.v16i1.3479




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v3i1.2845

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jaya Saputra, Marlina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats