Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar

Sahabuddin Sahabuddin, Aliwar Aliwar, Raehang Raehang, Imaludin Agus

Abstract


This study aims to describe the online learning system at SDN 11 Ranomeeto, describe the level of fifth grade students' learning motivation when learning online, and analyze the effect of online learning on students' learning motivation in fifth grade mathematics learning. This research is a quantitative study with a survey approach. The research was conducted at SD Negeri 11 Ranomeeto with 22 students as respondents. Data collection techniques are observation, questionnaires, and documentation while data analysis techniques use descriptive analysis techniques and inferential analysis. The results of the study show that the online learning at SD Negeri 11 Ranomeeto V during the Covid-19 pandemic used the Whatsapp application. The level of student learning motivation is in the (moderate) category. The simple coefficient value (r) is 0.935 which means that there is a very strong relationship between online learning variables and learning motivation. The results of the coefficient of determination (KD) show that the influence of online learning variables on learning motivation is 87.5%, while 12.5% is influenced by other factors not discussed in this study.

Keywords: Online learning, student’s learning motivation, elementary school


Full Text:

PDF

References


Chairuddin, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Prestasi Siswa Kelas 5 dan 6 MI MA’ARIF GEDANGAN. In Sikripsi yang tidak dipublikasikan. IAIN Salatiga.

Cica, M., Chotimah, U., & Waluyati, S. A. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa melalui Variasi Gata Mengajar pada Mata Pelajaran PKn. 6(2), 232–237.

Dewi, P. Y. A. (2019). Hubungan Gaya Komunikasi Guru Terhadap Tingkat Keefektifan Proses Pembelajaran. Jurnal Agama Dan Budaya, 3(2), 71–78. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita

Hamzah, B. U. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya. PT Bumi Aksara 23.

Heriyati. (2017). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 1(2).

Ilham, M., Hardiyanti, W. E., & Desinatalia, R. (2022). Keterampilan bertanya dan memberi penguatan guru dalam pembelajaran daring di tingkat sekolah dasar pada masa pandemi COVID-19. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 51–68. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/auladuna.v9i1a5.2022

Jatmiko, B. (2022). Pelatihan Optimalisasi Media Pembelajaran Daring untuk Menunjang Synchronous dan Asynchronous Learning System. International Journal of Community Service Learning, 6(1), 20–29. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v6i1.43367

Kemendikbud, E. (2020). S.E No.4 Tahun 2020 Pelaksanaan kebijakan pendidikan dalam masa darurat penyebaran Covid 19. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Khusniyah, N. L., & Hakim, L. (2019). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring: Sebuah Bukti Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Tatsqif, 17(1), 19–33. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.667

Lase, D., Ndraha, A., & Harefa, G. G. (2020). Persepsi orangtua siswa sekolah dasar di kota Gunungsitoli terhadap kebijakan pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi Covid-19. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 13(2), 85–98. https://doi.org/10.36588/SUNDERMANN.V13I2.46

Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Daring Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646

Ota, M. K., Djou, A. M. G., & Numbah, F. F. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Siswa Kelas Vii Smpn. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 74–81.

Pujiasih, E. (2020). Membangun Generasi Emas dengan Variasi Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1).

Rahmawati, L. E., & Setyaningsih, V. I. (2021). Kemandirian belajar siswa dalam pembelajaran daring mata pelajaran bahasa Indonesia (Students’ independent learning in the daring learning for bahasa Indonesia subject). Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(2), 353–365. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/kembara

Setemen, K. (2010). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 43(3), 207–214.

Setyoningrum, A., Ragmasari, F., Zulfinanda, U., & Safitri, P. T. (2021). Pengaruh media pembelajaran daring terhadap hasil belajar siswa pada masa pandemi Covid-19. Gammath : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 40–46. https://doi.org/10.32528/gammath.v6i1.5396

Suardika, I. K., Alberth, Mursalim, Siam, Suhartini, L., & Pasassung, N. (2020). Using WhatsApp for Teaching a Course on the Education Profession. International Journal of Mobile and Blended Learning, 12(1), 17–32. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2020010102

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Widodo, A., & Nursaptini. (2020). Problematika Pembelajaran Daring dalam Perspektif Mahasiswa. ELSE (Elementary School Education Journal), 4(2), 100–115.

Yunanti, E. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Metakognitif Dan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Biologi Kelas Ix MTs N Metro Tahun Pelajaran 2013/2014. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v3i1.4054

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sahabuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats