Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Pohon Huruf dengan Metode Demonstrasi pada Anak Usia Dini

Anis Suwarni, Hadi Machmud, La Hewi, Laode Anhusadar, Erdiyanti Erdiyanti

Abstract


This study aims to improve the ability to recognize hijaiyah letters through the media of letter trees by using demonstration methods. This study used classroom action research conducted at Nusa Indah Kindergarten, Wolasi, Konawe Konsel Regency. The research sample is class B at the age of 5-6 years. The research process was carried out in two cycles, each cycle consisting of two meetings and four stages in each, namely: planning, implementing, observing and reflecting. The results showed that through the media of letter trees using the demonstration method could improve the ability to recognize hijaiyah letters in class B children at Nusa Indah Kindergarten, Wolasi, South Konawe.

Keywords: Recognizing hijaiyah letters, early childhood, letter tree


Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. (2006). Media pembelajaran. Depok. PT Raja Grafindo Persada.

Bastian, A. B., & Suharni, S. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan mengenal huruf hijaiyah melalui media gambar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1303–1311. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1772

Fadlillah, M. (2016). Desain pembelajaran PAUD. Yogyakarta. Ar-Ruzz Media.

Gunarti, W., Suryani, L., & Muis, A. (2010). Metode pengembangan perilaku dan kemampuan dasar anak usia dini. Universitas Terbuka.

Hasan, R. O. (2016). Meningkatkan kemampuan mengenal huruf hijaiyah melalui media papan magnetik pada anak tunagrahita sedang kelas VI SLB Karya Padang. E-JUPEKhu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 5(2), 115–125.

Hidayah, R. (2009). Psikologi pengasuhan anak. Malang. UIN-Malang Press.

Juntika, H., Kurnia, R., & Novianti, R. (2019). Pengaruh media fun learning terhadap kemampuan mengenal huruf hijaiyah anak usia 4-5 tahun. Generasi Emas, 2(2), 91–98.

Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 2(01), 01. https://doi.org/10.29408/goldenage.v2i01.739

Kiromi, I. H. (2018). Pengaruh metode role playing / bermain peran terhadap aspek perkembangan bahasa pada anak. At- Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 4(1), 57–66. https://doi.org/10.36835/attalim.v4i1.54

Lestyarini, B. (2013). Penumbuhan semangat kebangsaan untuk memperkuat karakter Indonesia melalui pembelajaran bahasa. Jurnal Pendidikan Karakter, 3(3). https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.1250

Mahmud, A. (2016). Metode acak kartu untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf hijaiyah di PAUD Widya Bunda Karangsono Sukorejo Pasuruan. Jurnal Mafhum, 1(2).

Margaretha, L. (2020). Teori- teori belajar untuk kecerdasan bahasa anak usia dini. Early Childhood Research and Practice, 1(01), 8–15. https://doi.org/10.33258/ecrp.v1i01.1074

Mujiyati, M. (2017). Penggunaan bahasa dalam bimbingan dan konseling. JURNAL FOKUS KONSELING, 3(2), 114. https://doi.org/10.26638/jfk.426.2099

Muslich, M. (2016). Melaksanakan PTK itu mudah. Jakarta. PT Bumi Askara.

Nurhidayah, N., Jabir, M., & Rus’an, R. (2019). Studi analisis kemampuan mengenal huruf hijaiyah pada anak usia dini melalui bermain puzzle di kelompok B TK Al-khairaat Kabonena Kota Palu. Ana’ Bulava: Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 53–62.

https://doi.org/10.24239/abulava.Vol1.Iss1.4

Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan sosial emosi pada anak usia prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103. https://doi.org/10.22146/bpsi.10567

Rosiana, D. (2021). Pengaruh permainan pohon huruf terhadap kemampuan mengenal huruf pada usia 5-6 tahun Di TK Pembina Jekan. Jurnal Pendidikan Dan Psikologi Pintar Harati, 17(1), 44–54.

Sa’ida, N. (2018). Bahasa sebagai salah satu sistem kognitif anak usia dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 16. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1937

Slamet, S. (2020). Stimulasi perkembangan anak usia dini melalui kegiatan mewarnai dan hafalan Al Quran. Warta LPM, 24(1), 59–68. https://doi.org/10.23917/warta.v24i1.9917

Sujiono, Y. M., & Sujiono, B. (2012). Bermain kreatif berbasis kecerdasan jamak. Yogyakarta. Indeks.

Sulaiman, U., Ardianti, N., & Selviana, S. (2019). Tingkat pencapaian pada aspek perkembangan anak usia dini 5-6 tahun berdasarkan strandar nasional pendidikan anak usia dini. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 52. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i1.9385

Susanto, A. (2011). Perkembangan anak usia dini. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Suyadi, S. (2016). Psikologi belajar PAUD. Yogyakarta. PT Pustaka Insan Madani.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v3i2.4529

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Anis Suwarni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats