Model Pembelajaran Online di Kelas Tingkat Sekolah Dasar

Dyieka Variedz Zuhriyyah, Marlina Marlina

Abstract


This study aims to describe the portrait of online learning at SD Negeri 15 Lalembuu, explain the obstacles in its implementation, and describe students' learning motivation in following this learning model. Data collection methods consist of interviews, observation, and documentation, which are then analyzed through data reduction, data presentation, and conclusion. The study shows that online learning at SD Negeri 15 Lalembuu, Konawe Selatan District, uses the WhatsApp application; the teacher creates class groups consisting of teachers, students, and student's parents. Assignments are sent via the WhatsApp group. However, some students did not have cell phones and did not understand the teacher's presentation while studying. Student learning motivation in online learning is divided into motivation that arises from within the student himself and motivation that arises from outside the student's self, namely the family environment, school environment, and community environment.

Keywords: Student motivation for learning, online learning, and online learning limitations

 

 


Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2014). Desain sistem pembelajaran dalam konteks kurikulum 2013.

Ahdar, A., & Natsir, E. (2021). Problematika guru dan siswa dalam proses pembelajaran daring pada masa pandemic Covid-19 di UPTD SMP Negeri 1 Parepare. AL MA’ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 3(2), 101–110.

Aji, R. H. S. (2020). Dampak COVID-19 pada pendidikan di indonesia: Sekolah, keterampilan, dan proses pembelajaran. Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(5), 395–402.

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(1), 80–86.

Anwar, K. (2018). Urgensi penerapan manajemen konflik dalam organisasi pendidikan. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 31–38.

Asror, A. M. (2022). Efektivitas pembelajaran daring menggunakan media Zoom dan WA Group pada mata kuliah islam dan sains di fakultas FEBI Prodi ES UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 102–112.

Assidiqi, M. H., & Sumarni, W. (2020). Pemanfaatan platform digital di masa pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 3(1), 298–303.

Aulia, S. (2021). Efektivitas penggunaan media e-learning di Masa pandemi Covid-19 terhadap sikap berpikir kreatif dan kritis siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(1).

Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40–47.

Basir, S. K. (2021). Peran orang tua dalam proses belajar anak di rumah pada era pandemi Covid–19. Skripsi. Program Sarjana Universitas Muhammadiyah. Makasar.

Basri, H. (2018). Kemampuan kognitif dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran ilmu sosial bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1–9.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di sekolah dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89

Diana, I. N. (2020). Kerjasama orang tua dan guru dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di kelompok bermain mambaul ulum. J+ PLUS UNESA, 9(2).

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2013). Strategi belajar mengajar (Cetakan ke-5). Jakarta: Rineka Cipta.

Firdaus, C. C., Mauludyana, B. G., & Purwanti, K. N. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar di SD Negeri Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. PENSA, 2(1), 43–52.

Fitra, A., Sitorus, M., Sinaga, D. C. P., & Marpaung, E. A. P. (2020). Pemanfaatan dan pengelolaan google classroom sebagai media pembelajaran dan pengajaran daring bagi guru-guru SMP. Jurnal Pengabdi, 3(2), 101–109.

Ikhlas, A. (2022). Efektivitas whatsapp sebagai media belajar daring di sekolah dasar.

Ilham, M., Masdin, M., Hardiyanti, W. E., & Desinatalia, R. (2022). Keterampilan bertanya dan memberi penguatan guru dalam pembelajaran daring di tingkat sekolah dasar pada masa pandemi Covid-19. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(1), 51–68. https://doi.org/10.24252/auladuna.v9i1a5.2022

Indari, I., La fua, J., Raehang, Ilham, M., & Agus, I. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 di SDN 92 Kendari. Diniyah: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 31–39.

Morrison, G. S. (2012). Dasar-dasar pendidikan anak usia dini (PAUD). Jakarta: Indeks.

Pohan, A. E. (2020). Konsep pembelajaran daring berbasis pendekatan ilmiah. Penerbit CV. Sarnu Untung.

Pratama, A. (2020). Peran orangtua dalam mengawasi penggunaan gadget pada anak usia dini (Studi Di Perumahan Griya Abdi Negara Kelurahan Sukabumi Bandar Lampung). UIN Raden Intan Lampung.

Rizkinta, E. N. (2021). Implementasi modalitas belajar dan motivasi belajar. AL-Fathonah, 1(1), 210–214.

Rusadi, B. E., Widiyanto, R., & Lubis, R. R. (2019). Analisis learning and innovation skills mahasiswa pai melalui pendekatan saintifik dalam implementasi keterampilan abad 21. Journal Conciencia, 19(2).

Suardika, I. K., Alberth, Mursalim, Siam, Suhartini, L., & Pasassung, N. (2020). Using whatsapp for teaching a course on the education profession. International Journal of Mobile and Blended Learning, 12(1), 17–32. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2020010102

Suprihatin, S. (2019). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3 (1), 73–82.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Trianto. (2007). Model pembelajaran terpadu dalam teori dan praktek. In Prestasi Pustaka.

Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 3(1), 471–479.

Yasa, I. G. G. U., Gunadi, I. G. N. B., & Suarjana, I. W. (2021). pengaruh kepemimpinan, motivasi, dan iklim organisasi terhadap komitmen organisasi karyawan pada PT Praja Bali Transportasi. Values, 2(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v3i2.5182

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Dyieka Variedz Zuhriyyah, Marlina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats