Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar

Nur Ida, Halistin Halistin, Muhammad Ilham

Abstract


Disruption of study concentration has an impact on the low mathematics learning outcomes of fifth grade elementary school students. This research aims to find out the level of concentration of fifth grade elementary school students, to determine their learning outcomes, and to figure out the effect of concentration levels on the mathematics learning outcomes of the students. This research is a quantitative research using survey method. The population in this study were all fifth-grade students at one of the public elementary schools in Kendari as many as 147 students. The sample in this study was 60 students who were determined by proportional random sampling technique which then analyzed descriptively and inferentially. The results showed that the percentage of data on students’ concentration in the mathematics learning process was in the high category with an average value of 88,63. The percentage of students’ mathematics learning outcomes variable data is 33.33% with an average value of 81.86. Students’ learning concentration significantly influences the mathematics learning outcomes of fifth-grade students at one of the public elementary schools in Kendari. Based on value of Tcount is greater than T table (7,342 > 1,671). The learning concentration contributes of 48,2% to the variable student mathematics learning outcomes.

Keywords: Study concentration, mathematics learning outcomes, elementary school


Full Text:

PDF

References


Afriani, S., & Taufan, J. (2023). Meningkatkan konsentrasi belajar anak berkesulitan belajar matematika melalui aplikasi Wordwall Quiz. Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khsusu, 11, 118–123.

Amaliyah, A., Rini, E. S., & Zamroni, M. (2022). Hubungan kebiasaan makan pagi terhadap konsentrasi belajar pada mata pelajaran matematika siswa Kelas III SDN Bidara. As-Sabiqun, 4(4), 1018–1028. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v4i4.2140

Annisa, R. R., Pratisti, W. D., & Uyun, Z. (2019). Efektivitas manajemen kelas untuk menurunkan gangguan konsentrasi belajar matematika pada siswa SD. Journal of Psychological Science and Profession, 3(2), 123. https://doi.org/10.24198/jpsp.v3i2.22353

Astawa, I. B. M. (2018). Belajar dan pembelajaran. Rajawali Pers.

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor yang mempengaruhi hasil belajar IPA. Mimbar Ilmu, 26(2), 193. https://doi.org/10.23887/mi.v26i2.35688

Aviana, R., & Hidayah, F. (2015). Pengaruh tingkat konsentrasi belajar siswa terhadap daya pemahaman materi pada pembelajaran kimia Di SMA Negeri 2 Batang. Jurnal Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 3(1).

Dores, O. J., Lisa, Y., & Vorina, O. (2019). Analisis konsentrasi belajar siswa pada mata pelajaran matematika di Kelas V SDN 20 SKPH Manis Raya. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 57–68. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v1i2.506

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan pembelajaran modern: Konsep dasar, inovasi dan teori pembelajaran. Garudhawaca.

Fatirul, A. N., & Walujo, J. A. (2020). Desain blended learning: desain pembelajaran online hasil penelitian. Scopindo Media Pustaka.

Fauhah, H., & Brillian, R. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 9(2), 321–334.

Fauziah, Z. (2015). Penerapan metode jaritmatika pada mata pelajaran matematika materi perkalian untuk meningkatkan konsentrasi belajar siswa kelas 2B MI Al-Fitrah. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2020). Meningkatkan konsentrasi belajar peserta didik dengan bimbingan klasikal metode cooperative learning tipe Jigsaw.

Magistrorum et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 161–170. https://doi.org/10.24246/jms.v1i22020p161-170

Hapudin, M. S. (2021). Teori belajar dan pembelajaran: Menciptakan pembelajaran yang kreatif dan efektif. In Teori Belajar dan Pembelajaran. Kencana.

Ikawati, M. P. D. (2015). Upaya meningkatkan konsentrasi belajar siswa KMS (kartu menuju sejahtera) menggunakan konseling kelompok bagi siswa. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2). https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v4i2.4484

Jufri, W. (2013). Belajar dan pembelajaran sains. Pustaka Reka Cipta.

Maidiana, M. (2021). Penelitian survey. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 20–29. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.23

Mindari, T., & Supriyo. (2015). Meningkatkan konsentrasi belajar melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik permainan. Indonesian Journal of Guidance and Counseling, 4(2), 65–71.

Novianti, R., Misdar, M., & Adib, H. S. (2019). Pengaruh lingkungan belajar terhadap tingkat konsentrasi belajar siswa pada mata pelajaran akidah akhlak di MAN 2 Palembang. Jurnal PAI Raden Patah, 1(1), 1–20.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Puspitasari, T. O., Putri, Y. E., & Yohanes, Y. (2019). Sikap terhadap konsentrasi belajar siswa pada mata pelajaran fisika di sekolah menengah atas. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 3(2), 79–85. https://doi.org/10.30599/jipfri.v3i2.537

Rahmadani, P. (2019). Pengaruh konsentrasi belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi di madrasah aliyah diniyah putri pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Riinawati, R. (2021a). Hubungan konsentrasi belajar siswa terhadap prestasi belajar peserta didik pada masa pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2305–2312. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.886

Riinawati, R. (2021b). Hubungan penggunaan model pembelajaran blended learning terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3795–3801. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1083

Setyani, M. R., & Ismah. (2018). Analisis tingkat konsentrasi belajar siswa dalam proses pembelajaran matematika ditinjau dari hasil belajar. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika. Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka.

Sinar. (2018). Metode active learning upaya peningkatan keaktifan dan hasil belajar siswa. Deepublish.

Slameteo. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Suardi, M. (2016). Belajar dan pembelajaran. Deepublish.

Sukri, A., & Purwanti, E. (2016). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui brain gym. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 1(1). https://doi.org/10.25273/jems.v1i1.778

Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. kencana. In Jakarta: Prenada Media Group.

Winata, I. K. (2021). Konsentrasi dan motivasi belajar siswa terhadap pembelajaran online selama masa pandemi Covid-19. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 5(1). https://doi.org/10.32585/jkp.v5i1.1062

Yulia, P., & Navia, Y. (2017). Hubungan disiplin belajar dan konsentrasi telajar terhadap hasil belajar matematika siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(2), 100–105. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v6i2.905




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v4i1.7016

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nur Ida, Halistin, Muhammad Ilham

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats