Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik di Sekolah Dasar

Tandri Patih, Herman Herman, Haryati Haryati, Amanda La Hadi, Firman Riansyah, Halistin Halistin

Abstract


The aim of this study is to describe the mathematical problem-solving abilities of students at a public school in Konawe District. This research employs a qualitative method. The study involves 12 student participants selected through purposive sampling technique. Data collection includes tests, interviews, and documentation. Data analysis involves data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The research results indicate that 8.3% of students have high and moderate problem-solving abilities, while 83.4% have low problem-solving abilities. In terms of understanding the problem, students with high and moderate abilities demonstrate adequate understanding, although they struggle with determining the final answer accurately. On the other hand, students with low problem-solving abilities only write down what they know. Errors in solving mathematical problem-solving abilities are mainly found in the process of devising a mathematical problem-solving plan. Additionally, during the reviewing stage, students do not conduct thorough and accurate reviews. The level of mathematical problem-solving abilities is influenced by the lack of practice in solving story problems related to fractions and integers.

Keywords: Integers, mathematics, problem solving ability


Full Text:

PDF

References


Amaliah, F., Sutirna, & Zulkarnaen, R. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi segiempat dan segitiga. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(1), 10–20.

Amallia, N., & Unaenah, E. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa. Attadib Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa, 3(2), 123–133.

Angraini, H., Sofiyan, & Putra, A. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi FPB dan KPK di SD Negeri 02 Langsa. Journal of Basic Education Studies, 2(1), 140–150. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Ashari, N. W., Ilyas, M., Halim, R. F., & Palopo, U. C. (2020). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(20), 16–23.

Bramantha, H., Pratiwi, V., & Rahmania, S. (2023). Pengaruh model problem basic learning Terhadap kemampuan pemecahan masalah soal cerita pada siswa kelas v di SD Negeri 2 Besuki Kecamatan Besuki Kabupaten Situbondo. Jurnal Cendekia Pendidkan, 1–11.

BSNP. (2006). Standar isi untuk satuan pendidikan dasar dan menengah. Badan standar nasional pendidikan.

Gunur, B., Parinters Makur, A., & Hendrice Ramda, A. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Numerik Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di Pedesaan. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(2), 148–160. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n2a2

Halistin. (2018). Analisis Pengetahuan Dasar Matematika Siswa SMP Negeri di Kota Kendari. Jurnal Al-Ta’dib, 11(2).

Halistin, Kadir, & Masi, L. (2015). Deskripsi Pengetahuan Dasar Matematika Siswa Kelas IX SMP Negeri Se-Kota Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(April), 38–47.

Izzah, K. H., & Azizah, M. (2019). Analisis kemampuan penalaran siswa dalam pemecahan masalah matematika siswa kelas IV. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(2), 210–218.

Kasyadi, S. (2019). Pemecahan masalah matematika, kecerdasan numerik, dan disiplin belajar siswa. Artikel IImiah Hasil Penelitian, November, 122–133. https://doi.org/10.30998/simponi.v0i0.353

Kudsiyah, S. M., Novarina, E., & Lukman, H. S. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas X Di SMA Negeri 2 Kota Sukabumi. Seminar Nasional Pendidikan, 110–117.

Kurniawan, E., Mulyati, S., & Rahardjo, S. (2017). Proses asimilasi dan akomodasi dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan kecerdasan emosional. Jurnal Pendidikan, 2(5), 592–598.

Lathifah, H. F., Bintoro, H. S., & Ulya, H. (2021). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10, 515–523.

Patih, T. (2016). Analisis Pengetahuan Dasar Matematika SIswa SMP Negeri 3 Kendari sebagai Gambaran Persiapan Siswa dalam Menghadapi Ujian Nasional. Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 182–200.

Pertiwi, W. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi operasi bilangan bulat siswa kelas VII SMP Negeri 3 Marioriwawo. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Purnamasari, M. . (2017). Pengaruh pendekatan pembelajaran matematika realistik terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Iain Purwokerto.

Putri, M. P., & Rachmawati, T. K. (2022). Manfaat Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Benefits of Self Confidence to Ability Student Mathematical Problem Solving. Mathematics Education on Research Publication, 12, 45–49.

Ruseffendi, E. . (2016). Pengajaran Matematika Modern untuk Orang Tua Murid dan Guru SPG. Tarsito.

Sagita, D. K., Ernawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 39(2), 431–439.

Santosa, Subhananto, A., & Junita, S. (2020). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pembelajaran matematika pada materi pecahan senilai siswa kelas IV SD Negeri 69 banda aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 1–16.

Simanjuntak, S. D. (2016). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Sikap Siswa Terhadap Kemampuan Pemcahan Masalah. Jurnal Of Mathematics Education Ad Science, 2(1), 81–89.

Subarinah. (2013). Profil berpikir kreatif siswa dalam memecahkan masalah tipe investigasi matematika ditinjau dari perbedaan gender. Jurnal Universitas Haluoleo, 22(1), 18.

Suciati, I., Pasandaran, R. F., & Hajerina. (2021). Hubungan Kemampuan Terhadap Matematis peserta Didik Terhadap Kemampuan pemecahan Masalah Matematika. Pendidkan Matematika, 6, 56–70.

Supriadi, D., Subanti, S., & Mardiyana. (2015). Analisis Proses Berpikir Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya Ditinjau Dari Kecerdasan Emosional Siswa Kelas Viii SMP Al Azhar Syifa Budi Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pelajaran Matematika, 3(2), 204–214.

Utami, R. ., & Wustaq, D. . (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166–175.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v5i1.9352

Copyright (c) 2024 Tandri Patih, Herman Herman, Haryati Haryati, Amanda La Hadi, Firman Riansyah, Halistin Halistin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats