The Effectiveness of Using a Laboratory on Understanding Physics Concepts From Urban And Rural Schools (Pengaruh Keefektifan Penggunaan Laboratorium Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Ditinjau Dari Sekolah Perkotaan Dan Pedesaan)
Abstract
This research aims to know (1) differences in comprehension of students ' physics concepts are reviewed from urban schools taught using real labs with Virtual laboratories (2) Differences in understanding student physics concepts from rural schools Taught using a real laboratory with a virtual laboratory at MA students in South Konawe district.This research is a quantitative study using experimental methods with a treatment by level 2 x 2 design.The subject of this study is MA students in South Konawe district consist of 4 schools determined with purposive random sampling technique.The instrument used is a deed test and a test understanding of physics concept.Data analysis techniques used using T-Test tests are of 5% significance. The results of this study were obtained (1) There are differences in understanding concepts Student physics taught using a real laboratory with a virtual lab reviewed from urban schools in the MA district of South Konawe, and (2) There are no differences in understanding the physics concept of students being taught using a real laboratory with Virtual Laboratory of the school in the countryside at MA in South Konawe district.
Keywords: real labs, virtual labs, understanding the physics concept
Full Text:
PDFReferences
Asri, Y. N., Alti, R. M., Rizqi, V., Rismawati, E., Gatriyani, N. P., Amarulloh, R. R., ... & Zulaiha, F. (2022). Model-Model Pembelajaran. Haura Utama.
Cox, K. A. (2019). Quantitative research designs. Research Design and Methods: An Applied Guide for the Scholar-Practitioner.
Creswell, J. W. (2015). Mapping the Developing Landscape of Mixed Methods Research. In SAGE Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research (pp. 45–68). https://doi.org/10.4135/9781506335193.n2
Dwi, P., Gusmaweti, & Hendri, Wi. (2021). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Praktikum di Laboratorium Biologi Kelas X MIPA SMA Negeri 1 Kota Sungai Penuh. Jurnal ESABI (Jurnal Edukasi Dan Sains Biologi), 3(1), 1–7.
Hamid, A., & Prasetyowati, M. D. R. A. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan Eksperimen. CV Literasi Nusantara Abadi.
Hartina, L., Rosidin, U., & Suyatna, A. (2019). Pengaruh Penerapan Instrumen Performance Assessment pada Pembelajaran IPA Berbasis Laboratorium Real terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 25. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.299
Indrah, T. H., Darsikin, D., & Werdhiana, I. K. (2021). Studi Deskriptif Pemahaman Konsep Rangkaian Listrik Arus Searah Melalui Pembelajaran Laboratorium Riil dan Virtual. Media Eksakta, 17(1), 35–39. https://doi.org/10.22487/me.v17i1.817
Khusniyah, T. W., Sahruli, J. N., Mariyati, & Ariyanto, R. (2022). Pemanfaatan Laboratorium Virtual Ipa Sebagai Upaya. Jurnal Elementary, 5(1), 95–99.
Lestari, F. D., Hariyanto, A., & Handono, S. (2019). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN KEGIATAN LABORATORIUM REAL DAN VIRTUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PADA POKOK BAHASAN TEORI KINETIC GAS. Jurnal Pembelajaran Fisika, vol.8(1), 32–39.
NURFIDAH, N. (2021). PENERAPAN PEMBELAJARAN BERBASIS LABORATORIUM VIRTUAL DENGAN BANTUAN APLIKASI REKAM LAYAR PADA MATERI ROUTING. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(3), 87–92. https://doi.org/10.51878/vocational.v1i3.349
Pakpahan, M., Amruddin, A., Sihombing, R. M., Siagian, V., Kuswandi, S., Arifin, R., ... & Aswan, N. (2022). Metodologi Penelitian. Yayasan Kita Menulis.
Rizki, M., Suryawati, E., Zulfarina, Z., & Rahmi, F. O. (2021). ANALISIS SELF EFFICACY SEBAGAI DASAR PENGEMBANGAN SUMBER BELAJAR MANDIRI UNTUK PRAKTIKUM JARAK JAUH DI LPTK. Jurnal Pendidikan Biologi, 12(2), 71. https://doi.org/10.17977/um052v12i2p71-80
Romadhoni, T. E., & Saifuddin, M. F. (2021). Evaluasi Pemanfaatan Laboratorium Biologi SMAN/MAN se-kecamatan Godean. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 5(1), 59–67. https://doi.org/10.24036/jep/vol5-iss1/566
Saputri, N. V. C., Surbakti, D. K. B., Tarmizi, A. D., Supriatno, B., & Anggraeni, S. (2022). Desain Eksperimen Fotosintesis Pengaruh Suhu Bermuatan Literasi Kuantitatif. Jurnal Basicedu, 6(4), 7608–7618. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3482
Supuwiningsih, N. N. (2021). E-learning Untuk Pembelajaran Abad 21 Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Media Sains Indonesia.
Susanto, A. (2021). Filsafat ilmu: Suatu kajian dalam dimensi ontologis, epistemologis, dan aksiologis. Bumi Aksara.
Syaifulloh, R. B., Jatmiko, B., Fisika, J., Matematika, F., Ilmu, D., & Alam, P. (2014). Penerapan Pembelajaran Dengan Model Guided Discovery Dengan Lab Virtual PhET Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Di SMAN 1 Tuban Pada Pokok Bahasan Teori Kinetik Gas Rizal Bagus Syaifulloh, Budi Jatmiko. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 3(2), 174–179.
Tupalessy, A., Kereh, C. T., & Singerin, S. (2021). Penggunaan Laboratorium Virtual Phet Dalam Model Discovery Learning Pada Materi Gerak Harmonik Sederhana. Science Map Journal, 3(2), 47–55.
Zainuddin, Z., Salam, S., & Hidayat, M. Y. (2019). Analisis Kemampuan Mahasiswa Terhadap Penggunaan Alat Laboratorium Fisika. Al-TA’DIB, 12(1), 1. https://doi.org/10.31332/atdb.v12i1.1274
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.