Meta-Analysis: The Effect of Discovery Learning On Students' Creative Thinking Abilities
Abstract
References
Akınoğlu, O., & Tandoğan, R. Ö. (2007). The effects of problem-based active learning in science education on students’ academic achievement, attitude and concept learning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(1), 71–81.
Chin, C., & Chia, L. (2006). Problem‐based learning: Using ill‐structured problems in biology project work. Science Education, 90(1), 44–67.
Coe, R. (2002). What effect size is and why it is important. British Educational Research Association Annual Conference, Exeter.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Morrison, R. B. (2007). Research methods in education” Routledge. USA and Canada.
DeCoster, J. (2004). Meta-analysis notes.
Fatmasari, K. N., Kamaluddin, K., & Ali, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery-Inquiry terhadap Peningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Materi Fisika pada Siswa SMA. Jurnal Kreatif Online, 9(4), 77–85.
Fidiana, E., Rudibyani, R. B., & Tania, L. (2017). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Luwes Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 7(1), 104–115.
Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational Researcher, 5(10), 3–8.
Hasanah, M., Rudibyani, R. B., & Tania, L. (2017). Penerapan discovery learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir elaborasi pada materi larutan penyangga. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 7(1), 142–153.
Himmi, W. (2022). Pengaruh model pembelajaran discovery learning berbantuan video animasi terhadap kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar Kimia Siswa Kelas X SMAN 1 Pringgarata. UIN Mataram.
Jannah, R. (2020). Perbandingan berpikir kreatif terhadap model problem based learning (PBL) dengan discovery learning siswa kelas XI SMAN I Praya Timur Tahun Pelajaran 2019/2020. UIN Mataram.
Murdiandari, W., Fadiawati, N., & Tania, L. (2015). Pembelajaran Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Lancar Pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 4(2), 140826.
Nawawi, H., & Hadari, M. M. (1995). Instrumen penelitian bidang sosial.
Riskawati, R., & Saad, R. (2021). KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF: PROBLEM BASED LEARNING Vs DISCOVERY LEARNING. PHYDAGOGIC: Jurnal Fisika Dan Pembelajarannya, 4(1), 43–50.
Rotherham, A. J., & Willingham, D. (2009). 21st century. Educational Leadership, 67(1), 16–21.
Santika, A. D., Rudibyani, R. B., & Efkar, T. (2016). Penerapan discovery learning dalam meningkatkan kemampuan berpikir luwes materi elektrolit/nonelektrolit. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 5(3), 143–155.
Saputro, R. P., Wasis, W., & Koestiari, T. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar dan keterampilan berpikir kreatif. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 693–702.
Saputro, T. W. D. (2012). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Guided Discovery Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Teras Boyolali Tahun Pelajaran 2011/2012.
Sari, E. N., Ridlo, S., & Utami, N. R. (2016). Pengaruh model pembelajaran discovery learning dengan mind mapping terhadap hasil belajar siswa pada materi sel di sma. Unnes Science Education Journal, 5(3).
Snyder, P., & Lawson, S. (1993). Evaluating results using corrected and uncorrected effect size estimates. The Journal of Experimental Education, 61(4), 334–349.
Tumurun, S. W., Gusrayani, D., & Jayadinata, A. K. (2016). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap keterampilan berpikir kreatif siswa pada materi sifat-sifat cahaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1).
Wardana, M. W. (2018). Penguatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Madrasah Aliyah melalui Pembelajaran Biologi Berbasis Guided Discovery dipadu Brainstorming.
Yeni, N. A., Alberida, H., Zulyusri, Z., & Yogica, R. (2022). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik di MAN 3 Padang. Ruang-Ruang Kelas: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 1–7.
Zainuri, B. N. S., Ayub, S., Doyan, A., & Gunawan, G. (2022). PENGARUH MODEL GUIDED DISCOVERY BERBANTUAN PhET TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN PRESTASI BELAJAR FISIKA. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 8(2), 227–233.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.