Penggunaan Media Pembelajaran Origami terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar

Yeni Purnamasari, Samrin Samrin, Muh. Syarwa Sangila

Abstract


This study aims to improve students' mathematics learning abilities through the use of origami learning media in fifth grade mathematics learning. This study is a classroom action research. The subjects of this research were the fifth grade students of SD Negeri 7 Lasolo, which consisted of 13 students. Data collection techniques used observation, tests, and documentation. Data analysis was in the form of quantitative and qualitative descriptive. The results of the study show that the use of folding paper (origami) learning media can improve students' mathematics learning outcomes. The completeness of student learning outcomes in the pre-cycle was 38.46%, with an average value of 57.69. After the first cycle of action there was an increase in student learning outcomes with a percentage of 61.53% and an average value of 66.92. In this second cycle, student learning outcomes increased with a percentage of 76.92% and an average value of 72.61. Increasing student learning outcomes from pre-action to cycle II was 25.86%.

Keywords: Origami, mathematic learning outcome, geometry


Full Text:

PDF

References


Alfikri, I., & Ahsyar, T. K. (2017). Media pembelajaran interaktif seni origami. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 3(2), 50–60.

Anse, L., & Ilham, M. (2018). The implementation of cooperative learning (numbered head together) to boost students’ learning outcome in social studies subject. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 175(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/175/1/012147

Harefa, D., & La’ia, H. T. (2021). Media pembelajaran audio video terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 327.

https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.327-338.2021

Isnanto, I., Pomalingo, S., & Harun, M. N. (2020). Strategi pengelolaan kelas di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(1), 7. https://doi.org/10.32529/glasser.v4i1.392

Miles, M. B., & Huberman. (1984). Qualitative data analysis: A Sourcebook of new methods, California. Sage Publication.

Muammar, M., & Suhartina, S. (2018). Media pembelajaran berbasis teknologi informasi dalam meningkatkan minat belajar akidah akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.728

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa SD Negeri Kohod III. Pensa: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nushrotuddiniyah. (2018). Pengaruh media kertas lipat (origami) terhadap hasil belajar matematika siswa pada materi simetri bangun datar di MIN 4 Ngantru Tulungagung. IAIN Tulungagung.

Rahmaningrum, M. (2016). Peningkatan hasil belajar IPS melalui strategi improving students achievement on social studies through card sort. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(5), 913–921.

Rambe, C. N. (2020). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan Universitas Medan, 5(1), 333–340.

Sari, P. (2019). Analisis terhadap kerucut pengalaman Edgar Dale dalam keragaman gaya belajar untuk memilih media yang tepat dalam pembelajaran. 1.

Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 7(2), 112–122. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.015.

Setiawan, F. (2017). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan media kertas origami. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 1(2), 78–85. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/

Simamora, L., & Simamora, H. J. (2022). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan media kertas lipat (origami). Journal of Education Science, 1, 45–55.

Solihatin, E. (2012). Strategi pembelajaran PPKN. Bumi Aksara.

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Suprihatiningum, J. (2013). Strategi pembelajaran: Teori dan aplikasi. Ar-Ruzz Media.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Trianto. (2007). Model pembelajaran terpadu dalam teori dan praktek. In Prestasi Pustaka.

Wardhani, D., Irawan, E. B., & Sa’dijah, C. (2016). Origami terhadap kecerdasan spasial matematika siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), h. 905.

Yuberti. (2014). Penelitian dan pengembangan yang belum diminati dan perspektifnya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 3(2), 1–15.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v3i1.5383

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yeni Purnamasari, Samrin, Muh. Syarwa Sangila

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats