Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif PETRANUM berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar

Alfina Dewi Anggraeni, Wuli Oktiningrum

Abstract


The tendency of teachers to deliver conventional learning and not utilize technology-based learning media has an impact on students' low understanding of mathematics learning material. This research aims to develop PETRANUM interactive learning media and examine the effectiveness of this media in improving the numeracy skills of grade 1 elementary school students. The research findings show that the results of material expert validation of learning media design are 97.67% which is in a very valid category. Meanwhile, the percentage of validation results from media experts is 85% in the valid category. In this way, the learning media design created meets the valid criteria and is suitable for use. The results of the large group gain test were 1.05 in the high category, meaning that the numeracy literacy abilities of grade 1 elementary school students increased after the Android-based PETRANUM interactive learning media was used in the learning process.

Keywords: Android, arithmetic operations, interactive learning media

 


Full Text:

PDF

References


Adrillian, H., Nizaruddin, N., & Aini, A. N. (2023). Pengembangan game edukasi matematika berbasis aplikasi android untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa SMP. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(1), 72–81. https://doi.org/10.51651/jkp.v4i1.379

Anam, K., & Yahya, M. S. (2021). Inovasi Guru dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3), 8–15. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2090

Anggraini, A. A. D., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mengenal huruf dan angka dengan model ADDIE. Education and Development, 9(4), 426–432.

Aprianty, D., Somakim, & Wiyono, K. (2021). Pengembangan multimedia interaktif pada pembelajaran matematika materi persegi panjang dan segitiga di sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 30(1), 1–13.

Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018). Media pembelajaran matematika berbasis android pada materi program linear. Aksioma, 7(1), 161–170. https://doi.org/10.1299/jsmemag.121.1191_47

Budiningtyas, A. K. (2022). Pengembangan media “pegalinu” dalam kemampuan literasi digital dan numerasi dasar kelas III di SD Segugus Wibisono Kecamatan Jati Kabupaten Kudus. Universitas Muria Kudus.

Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi android untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 11(2), 134. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v11i2.28862

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. In Indiana University (Vol. 16, Issue 7).

Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi., Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). Materi pendukung literasi numerasi. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, Tim GLN Kemendikbud., 8(9), 1–58.

Hariadi, L., & Gondohanindijo, J. (2021). Model koping untuk mengatasi stres belajar matematika melalui aplikasi berbasis media pembelajaran interaktif (MPI) pada siswa sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 2, 31–46. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/692

Izzatin, M., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Dewi, N. R. (2022). Pengembangan literasi numerasi siswa melalui soal HOTS. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 630–634. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24981

Linda, W., Santoso, G., Supiati, A., & Zubaer, F. (2023). Peningkatan kemampuan mengerjakan operasi hitung penjumlahan dan pengurangan metode demontrasi dan media potongan lidi pada siswa kelas 1 Semester 2 SDN Periuk 1. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(04), 389–394.

Makarim, N. (2020). Laporan Kinerja Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan 2019. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 139.

Oktiningrum, W., & Ramadhani, A. S. (2022). Mengukur kemampuan literasi numerasi siswa kelas V sekolah dasar dengan media staflash. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1), 100–108. https://doi.org/10.31851/indiktika.v5i1.9747

Putra, L. V., Nurjanah, R. L., & Rini, Z. R. (2022). Pendampingan penggunaan aplikasi fun math (for young learner) untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1774–1779. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.8193

Putri, B. A., Utomo, D. P., & Zukhrufurrohmah, Z. (2021). Analisis kemampuan literasi numerasi peserta didik SMP dalam menyelesaikan soal cerita aljabar. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 141–153. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.141-153

Rayanto, & Sugianti. (2020). Penelitian pengembangan model ADDIE dam R2D2: Teori dan praktik. Lembaga academic dan research institute.

Rizkyani, M. (2023). Pengembangan litenum fun learning berbasis aplikasi android untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa kelas IV SD Negeri Sidomulyo 01. In Universitas Islam Sultan Agung.

Şılbır, L., Coşar, A. M., Kartal, Y., Altun, T., Atasoy, M., & Özçamkan-Ayaz, G. (2020). Graphic symbol based interactive animation development process for deaf or hard of hearing students. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 371–382. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459466

Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Sumargono, S., Susanto, H., & Rachmedita, V. (2019). Pengembangan media pembelajaran sejarah berbantuan ispring suite 6.2 untuk meningkatkan hasil belajar pada siswa kelas XI IPS SMAN 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 82–99. https://doi.org/10.17977/um033v2i12019p082

Susilo, M. A. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi android untuk meningkatkan hasil belajar kognitif pada pembelajaran wheel alignment. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 19(2), 91–98.

Sutama, Novitasari, M., & Narimo, S. (2020). Numerical literacy ability in learning mathematics based on 21st century skills in primary school. Ilkogretim Online - Elementary Education Online, 19(4), 194–201. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.04.121

Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764

Yustinaningrum, B. (2023). Deskripsi kemampuan literasi numerasi siswa menggunakan polya ditinjau dari gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 129–141. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6174




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v5i1.9290

Copyright (c) 2024 Alfina Dewi Anggraeni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo JournalStories Main logo

site
stats

View My Stats