Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif PETRANUM berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar
Abstract
The tendency of teachers to deliver conventional learning and not utilize technology-based learning media has an impact on students' low understanding of mathematics learning material. This research aims to develop PETRANUM interactive learning media and examine the effectiveness of this media in improving the numeracy skills of grade 1 elementary school students. The research findings show that the results of material expert validation of learning media design are 97.67% which is in a very valid category. Meanwhile, the percentage of validation results from media experts is 85% in the valid category. In this way, the learning media design created meets the valid criteria and is suitable for use. The results of the large group gain test were 1.05 in the high category, meaning that the numeracy literacy abilities of grade 1 elementary school students increased after the Android-based PETRANUM interactive learning media was used in the learning process.
Keywords: Android, arithmetic operations, interactive learning media
Full Text:
PDFReferences
Adrillian, H., Nizaruddin, N., & Aini, A. N. (2023). Pengembangan game edukasi matematika berbasis aplikasi android untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa SMP. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(1), 72–81. https://doi.org/10.51651/jkp.v4i1.379
Anam, K., & Yahya, M. S. (2021). Inovasi Guru dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3), 8–15. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2090
Anggraini, A. A. D., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mengenal huruf dan angka dengan model ADDIE. Education and Development, 9(4), 426–432.
Aprianty, D., Somakim, & Wiyono, K. (2021). Pengembangan multimedia interaktif pada pembelajaran matematika materi persegi panjang dan segitiga di sekolah dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 30(1), 1–13.
Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018). Media pembelajaran matematika berbasis android pada materi program linear. Aksioma, 7(1), 161–170. https://doi.org/10.1299/jsmemag.121.1191_47
Budiningtyas, A. K. (2022). Pengembangan media “pegalinu” dalam kemampuan literasi digital dan numerasi dasar kelas III di SD Segugus Wibisono Kecamatan Jati Kabupaten Kudus. Universitas Muria Kudus.
Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi android untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 11(2), 134. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v11i2.28862
Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. In Indiana University (Vol. 16, Issue 7).
Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi., Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). Materi pendukung literasi numerasi. Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan, Tim GLN Kemendikbud., 8(9), 1–58.
Hariadi, L., & Gondohanindijo, J. (2021). Model koping untuk mengatasi stres belajar matematika melalui aplikasi berbasis media pembelajaran interaktif (MPI) pada siswa sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 2, 31–46. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/692
Izzatin, M., Kartono, K., Zaenuri, Z., & Dewi, N. R. (2022). Pengembangan literasi numerasi siswa melalui soal HOTS. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 630–634. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes
Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon siswa terhadap pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12. https://doi.org/10.23887/jpk.v4i1.24981
Linda, W., Santoso, G., Supiati, A., & Zubaer, F. (2023). Peningkatan kemampuan mengerjakan operasi hitung penjumlahan dan pengurangan metode demontrasi dan media potongan lidi pada siswa kelas 1 Semester 2 SDN Periuk 1. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(04), 389–394.
Makarim, N. (2020). Laporan Kinerja Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan 2019. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 139.
Oktiningrum, W., & Ramadhani, A. S. (2022). Mengukur kemampuan literasi numerasi siswa kelas V sekolah dasar dengan media staflash. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1), 100–108. https://doi.org/10.31851/indiktika.v5i1.9747
Putra, L. V., Nurjanah, R. L., & Rini, Z. R. (2022). Pendampingan penggunaan aplikasi fun math (for young learner) untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1774–1779. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.8193
Putri, B. A., Utomo, D. P., & Zukhrufurrohmah, Z. (2021). Analisis kemampuan literasi numerasi peserta didik SMP dalam menyelesaikan soal cerita aljabar. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 6(2), 141–153. https://doi.org/10.15642/jrpm.2021.6.2.141-153
Rayanto, & Sugianti. (2020). Penelitian pengembangan model ADDIE dam R2D2: Teori dan praktik. Lembaga academic dan research institute.
Rizkyani, M. (2023). Pengembangan litenum fun learning berbasis aplikasi android untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa kelas IV SD Negeri Sidomulyo 01. In Universitas Islam Sultan Agung.
Şılbır, L., Coşar, A. M., Kartal, Y., Altun, T., Atasoy, M., & Özçamkan-Ayaz, G. (2020). Graphic symbol based interactive animation development process for deaf or hard of hearing students. International Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 371–382. https://doi.org/10.26822/iejee.2020459466
Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.
Sumargono, S., Susanto, H., & Rachmedita, V. (2019). Pengembangan media pembelajaran sejarah berbantuan ispring suite 6.2 untuk meningkatkan hasil belajar pada siswa kelas XI IPS SMAN 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 2(1), 82–99. https://doi.org/10.17977/um033v2i12019p082
Susilo, M. A. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi android untuk meningkatkan hasil belajar kognitif pada pembelajaran wheel alignment. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 19(2), 91–98.
Sutama, Novitasari, M., & Narimo, S. (2020). Numerical literacy ability in learning mathematics based on 21st century skills in primary school. Ilkogretim Online - Elementary Education Online, 19(4), 194–201. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.04.121
Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764
Yustinaningrum, B. (2023). Deskripsi kemampuan literasi numerasi siswa menggunakan polya ditinjau dari gender. Jurnal Sinektik, 4(2), 129–141. https://doi.org/10.33061/js.v4i2.6174
DOI: http://dx.doi.org/10.31332/dy.v5i1.9290
Copyright (c) 2024 Alfina Dewi Anggraeni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing: |