Strategic Initiatives for Elevating Muzakki Engagement in Zakat Contributions at Baitul Maal: A Comprehensive Management Approach

Ayu Ruqayyah Yunus, Trisno Wardy Putra, Rina Angreni

Abstract


The main problem in this research is how to optimize efforts to increase awareness of muzakki to pay zakat in Baitul Maal Hidayatullah (BMH) Makassar City. This research uses qualitative research. The data sources in this research are primary data sources and secondary data. The results of research conducted regarding Optimizing Efforts to Increase Awareness of Muzakki issuing zakat at Baitul Maal Hidayatullah Makassar were obtained in order to optimize efforts carried out by implementing management strategies as a form of optimizing long-term and short-term efforts by analyzing opportunities, threats, strengths and weaknesses which are owned. Strategy management goes through three stages, namely formulation, implementation and evaluation. At the formulation stage, the vision mission and objectives of the institution are formulated, which are implemented at the head office. The results of the formulation of the vision and mission are implemented in branch offices throughout Indonesia, including Baitul Maal Hidayatullah Makassar City, Indonesia.


Keywords


Management Strategy, Zakat, BMH

Full Text:

PDF

References


Agama, D. J. P. K. A. I. D. (1985). Ilmu Fiqh Jilid 1, cet. ke-2. Proyek Pembinaan Prasarana dan Sarana Perguruan Tinggi Agama/IAIN.

Anshori, A. G. (2006). Hukum dan Pemberdayaan Zakat. Pilar Media.

Assauri, S. (2017). Strategic Management Sustainable Competetive Adventages. PT Raja Grafindo Persada.

Eryana, E. E. dkk. (2021). Optimalisasi Kinerja Badan Amil Zakat Nasional ( BAZNAS ) dalam Mengelola Zakat. Zakat Dalam Aspek Ekonomi Merupakan Suatu Instrument Yang Dapat Meredistribusikan Penghasilan Atau Rezeki Yang Berkekurangan. Sehingga Dengan Zakat Ini Kesenjangan Pendapatan Antara Kelompok Masyarakat Kaya Dengan Masyarakat Miskin Dapat Diminimalisasi. B, 370–376.

Fakhruddin. (2012). Rekonstruksi Paradigma Zakat: Sebuah Kritik Untuk Pmeberdayaan Mustahiq. UIN Maulana Malik Ibrahim, 3.

Fauziyah, R. (2010). Pemikiran Yusuf Qardhawi Mengenai Zakat Saham dan Obligasi. UIN Maulana Malik Ibrahim.

Fitri, M. (2017). Pengelolaan Zakat Produktif sebagai Instrumen Peningkatan Kesejahteraan Umat Maltuf Fitri Pendahuluan Zakat adalah kewajiban yang harus ditunaikan seorang. 8, 149–173.

Gunawan, I. (2015). Metode Penelitian Kualitatif: Teori Dan Praktik. Alfabeta.

Hasan, M. A. (2006). Zakat dan Infak Salah Satu Solusi Mengatasi Problema Sosial di Indonesia. Kencana.

Nurdiansyah, F., & Rugoyah, D. H. S. (2021). Strategi Branding Bandung Giri Gahana Golf Sebelum dan Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Purnama Berazam, 2(2).

Ramli, M. (2014). Manajemen Stratejik Sektor Publik (Usman (ed.)). Alauddin University Press.

Sari, E. K. (2006). Pengantar Hukum Zakat dan Wakaf. Pt. Grasindo.

Sarmos. (2018). Strategi dan Manajerial Fundraising Dana Zakat (Studi Analisis pada Baznas Kabupaten Banyumas). An-Nidzam, 5(1), 21–38.

Sudarman, A. (2018). Strategi Komunikasi untuk Meningkatkan Kesadaran Masyarakat dalam Membayar Zakat Maal. 2, 39–60. https://doi.org/10.15575/cjik.v2i1.5056

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/lifalah.v8i2.2309

Copyright (c) 2023 Ayu Ruqayyah Yunus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Li Falah : Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, Indexed In

Accredited By

free hit
counter
View My Stats

Organized by : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam
Published by : Institut Agama Islam Negeri Kendari
Jl. Sultan Qaimuddin No. 17 Baruga Kota Kendari Provinsi Sulawesi Tenggara
phone. +62401-3193710
Fax. +62401-3193710
Email: [email protected]