Economic Literacy, Self-Control, Religiosity, and Consumption: A Mediation Study on Shopee Users’ Lifestyle

Lis Supriyadi, Rosana Eri Puspita

Abstract


This study explores the impact of economic literacy, self-control, religiosity, and lifestyle on consumption behaviour among Shopee customers. The research method utilizes path analysis to identify the influence of lifestyle variables that have been considered. This study’s regression analysis revealed that economic literacy, self-control, and religiosity negatively impacted consumptive behaviour. The variables of economic literacy, on the other hand, have a strong positive impact on lifestyle. Furthermore, self-control and religiosity have a negative and minor impact on one’s lifestyle. Lifestyle variable routes can mediate the influence of economic literacy on wasteful behaviour in the analytical test. On the other hand, lifestyle cannot mitigate the impact of self-control and religiosity on consumption.


Keywords


Economic literacy, self-control, religiosity, consumptive behavior, lifestyle

Full Text:

PDF

References


Anggarasari, R. E. (1997). Hubungan Tingkat Religiusitas Dengan Sikap Konsumtif Pada Ibu Rumah Tangga. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 2(4), 15–20. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol2.iss4.art2

Ardhiyanti, E. (2016). Analisis Pengaruh Pengetahuan, Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Minat Menabung Mahasiswa FEBI IAIN Salatiga Pada Bank Syariah. Salatiga: IAIN Salatiga.

Aviyah, E., & Farid, M. (2014). Religiusitas, Kontrol Diri dan Kenakalan Remaja. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 126–129. https://doi.org/10.30996/persona.v3i02.376

Azizah, F. N., & Indrawati, E. S. (2015). Kontrol diri dan gaya hidup hedonis pada mahasiswa fakultas ekonomika dan bisnis universitas diponegoro. Jurnal Empati, 4(4), 156–162.

Chita, R. C. M., David, L., & Pali, C. (2015). Hubungan Antara Self-Control Dengan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Angkatan 2011. Jurnal E-Biomedik, 3(1). https://doi.org/10.35790/ebm.3.1.2015.7124

Dikria, O. (2016). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang Angkatan 2013. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 09(2), 128–139.

Fattah, F. A., Indriayu, M., & Sunarto. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Siswa SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi (BISE), 5(2), 11–21. https://jurnal.uns.ac.id/bise

Haryani, I., & Dewanto, J. (2015). Hubungan Konformitas dan Kontrol Diri Dengan Perilaku Konsumtif Terhadap Produk Kosmetik pada Mahasiswi. Jurnal Psikologi UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 11(1), 5–11.

Hastuti, S., & Padmawati, M. Y. (2019). Literasi Ekonomi dan Gaya Hidup Mahasiswa. Seminar Nasional Pendidikan Pengembangan Kualitas Pembelajaran Era Generasi Milenial 2019, 86–91.

Isa, M., Lubis, H. A., & Lubis, I. S. (2020). Pengaruh Religiusitas dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Rahmat Syariah Swalayan City Walk Padangsidimpuan. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 3(1), 1–15. https://doi.org/10.36778/jesya.v3i1.123

Kanserina, D. (2015). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 5(1).

Kanserina, D., Ekonomi, J. P., & Ekonomi, F. (2015). PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN EKONOMI UNDIKSHA 2015. 1.

Lesmana, M. T., & Putri, L. P. (2017). Jurnal Riset Sains Manajemen. Analisis Faktor-Faktor Sukses Sistem E-Payment, 1(3), 97–102. https://doi.org/10.5281/zenodo.1410873

Mahmudah, A. A. (2017). ANALISIS PENGARUH RELIGIUSITAS TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF SANTRI di PESANTREN AL-HIKMAH TUGUREJO SEMARANG SKRIPSI. Journal of Chemical Information and Modeling, 110(9), 1689–1699.

Manik, Y. M. (2019). Literasi Keuangan Dan Pengaruhnya Terhadap Hedonisme Mahasiswa. JURNAL PROMOSI Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 7(2), 66–76.

Marganingsih, A., & Pelipa, E. D. (2019). Pengaruh Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Stkip Persada Khatulistiwa Sintang. JURKAMI : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1), 35–46. https://doi.org/10.31932/jpe.v4i1.433

Melina, A., & Wulandari, S. (2013). Pengaruh Literasi Ekonomi dan Gaya Hidup terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswi Pendidikan Ekonomi STKIP YPM Bangko. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Miatun, S. L. (2018). PENGARUH RELIGIUSITAS TERHADAP GAYA HIDUP KONSUMEN MUSLIM TOKO ARTOMORO DI PONOROGO. IAIN Ponorogo, 2, 227–249.

Nasrullah, M. (2015). ISLAMIC BRANDING, RELIGIUSITAS DAN KEPUTUSAN KONSUMEN TERHADAP PRODUK. Jurnal Hukum Islam (JHI), 13(9), 287. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Nur Solihat, A., & Arnasik, S. (2018). Pengaruh Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Universitas Siliwangi. OIKOS Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, II(X). https://doi.org/10.23969/oikos.v2i1.915

Nurjanah, S., Mukhtar, S., Ulfatmi, E., Triningsih, N., Universitas, D., & Jakarta, N. (2019). Pengaruh Literasi Ekonomi Dan Self Control. Jurnal Parameter, 31(2), 124–133.

Nurwitasari. (2018). PENGARUH RELIGIUSITAS DAN STATUS SOSIAL EKONOMI ORANG TUA TERHADAP GAYA HIDUP HEDONISME PADA REMAJA Nurwitasari. Fakultas Psikologi.

Oktafikasari, E., & Mahmud, A. (2017). Konformitas Hedonis dan Literasi Ekonomi Terhadap Perilaku Konsumtif Melalui Gaya Hidup Konsumtif. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 684–697.

Patricia, N. L., & Handayani, S. (2007). PENGARUH GAYA HIDUP HEDONIS TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF PADA PRAMUGARI MASKAPAI PENERBANGAN “ X .”

Rahmat, A., Asyari, A., & Puteri, H. E. (2020). Pengaruh Hedonisme dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. EKONOMIKA SYARIAH : Journal of Economic Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.30983/es.v4i1.3198

Risnawati, Mintarti, S. U., & Wardoyo, C. (2018). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga , Gaya Hidup , Modernitas Individu , dan Literasi Ekonomi terhadap Perilaku Konsumtif Siswa. Jurnal Pendidikan, 3, 430–436.

Safitri, A. D. (2018). PENGARUH RELIGIUSITAS DAN KONFORMITAS TEMAN SEBAYA TERHADAP GAYA HIDUP HEDONISME. Psikoborneo, 6(3), 589–598.

Saputri, A., & Rachmatan, R. (2017). Religiusitas Dengan Gaya Hidup Hedonisme: Sebuah Gambaran Pada Mahasiswa Universitas Syiah Kuala. Jurnal Psikologi, 12(2), 59. https://doi.org/10.24014/jp.v12i2.3230

Yuangga, K. D. (2018). Pinisi Discretion Review The Influence of Self Control and Economic Literacy on Student Lifestyle ( at Madrasah Aliyah Islamiyah Ciputat ). Pinisi Discretion Review, 1(2), 123–130.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/lifalah.v7i1.4007

Copyright (c) 2022 Lis Supriyadi, Rosana Eri Puspita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Li Falah : Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, Indexed In

Accredited By

free hit
counter
View My Stats

Organized by : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam
Published by : Institut Agama Islam Negeri Kendari
Jl. Sultan Qaimuddin No. 17 Baruga Kota Kendari Provinsi Sulawesi Tenggara
phone. +62401-3193710
Fax. +62401-3193710
Email: [email protected]