Understanding Riba, Product Knowledge, and Attitudes: Influences on Intentions to Become Sharia Bank Customers

Indri Yuliafitri, Ressy Siti Lathifah

Abstract


This study aims to examine the influence and understanding of the community about Islamic banks on the decision to become a customer of Islamic banks. The data collection technique in this research is using a questionnaire. The data collection technique used in this study. In comparison, the data analysis method uses quantitative description. The study results show that individual understanding of usury and product knowledge does not affect the intensity of being a Sharia bank customer. Attitudes towards Islamic banks affect the intensity of being a customer of Islamic banks. Meanwhile, understanding usury, product knowledge, and attitudes towards Islamic banks affect the intensity of becoming a customer.


Keywords


Understanding of Riba, Product Knowledge, Attitude, Intention to Become a Sharia Bank Customer

Full Text:

PDF

References


Adenia Mustika Fahmi. (2017). Pengaruh pengetahuan produk, pemakaian dan pembelian terhadap proses pengambilan keputusan konsumen menjadi nasabah bank bni syariah. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Aida, M., & Musa, R. (2014). Determinants of Attitude towards Islamic Financing among Halal- Certified Micro and SMEs : A Preliminary Investigation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 130, 135–144. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.017

Ajzen, I. (2005). Attitude, Personality and Behavior. McGraw-Hill Education (UK).

Andrianto, & Firmansyah, M. A. (2019). Manajemen Bank Syariah ( Implementasi Teori dan Praktek ). In Q. Media (Ed.), Riba dan Bunga Bank. CV. Penerbit Qiara Media.

Arifin, A., & Khotimah, H. (2014). Pengaruh Produk, Pelayanan, Promosi Dan Lokasi Terhadap Keputusan Masyarakat Memilih Bank Syariah Di Surakarta. Seminar Nasional Dan Call For Paper, 165–184.

Aris Purwanto. (2016). Pengaruh Pengetahuan, Religiulitas dan Tingkat Pendapatan Terhadap Minat Masyarakat Menabung di Bank Syariah Boyolali. Institut Agama Islam Negeri.

Arwani, A. (2015). Pengaruh Sikap Mahasiswa Muslim Terhadap Minat pada Bank Syariah. Jurnal Penelitian, 12(1), 1–23. https://doi.org/https://doi.org/10.28918/jupe.v12i1.640

Balawera, A. (2013). Green Marketing Dan Corporate Social Responsibility Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Melalui Minat Membeli Produk Organik Di Freshmart Kota Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(4), 2117–2129.

https://doi.org/10.35794/emba.v1i4.3421

Budiono, A. (2017). Penerapan Prinsip Syariah Pada Lembaga Keuangan Syariah. Law and Justice, 2(1), 54–65. https://doi.org/10.23917/laj.v2i1.4337

Busyro, W. (2016). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Maysrakat dalam Mmemilih Bank Syariah (Study Kasus pada Kabupaten Rokan Hulu). Jurnal Ekonomi & Bisnis Dharma Andalas, 18(1), 19–39.

Dew, J., & Xiao, J. J. (2011). The financial management behavior scale: Development and validation. Journal of Financial Counseling and Planning, 22(1), 43–59.

Dwiputra, R. (2018). Analisis Pengaruh Pengetahuan Riba dan Sikap Kepada Bank Syariah Terhadap Intensi Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Mahasiswa, Pada Indonesia, STIE Indonesia Banking School). 20141113007, 1–20.

Efritania, R. (2014). Tingkat Pengetahuan Mahasiswa S1 Akuntansi Terhadap Perubahan PSAK. Journal of Chemical Information and Modeling, 2(2), 1–20.

Eka Oktavia. (2018). Analisis Persepsi, Pengetahuan dan Sikap Nasabah Terhadap Keberadaan Bank Syariah. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Ela Patriana dan Nurismalatri. (2018). Analisis Faktor Penentu Keputusan Kosumen Muslim Dalam Memilih Jasa Perbankan: Bank Syariah VS Bank Konvensional. Al-Masraf(Jurnal Lembaga Keuangan Dan Perbankan), Volume3, N, 51–61.

Firda Utami. (2019). Pemahaman Mahasiswa Perbankan Syariah tentang Riba dan Akad Wadi’ah pada Bank Syari’ah. Institute Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.

Gunawan, E. F., & Puspitowati, I. (2019). Pengaruh Self Efficacy Dan Risk Taking Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Universitas Tarumanagara. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, I(3), 438–446.

Handayani, A., Azman, H. A., & Novel, I. (2019). Pengaruh Pengetahuan dan Sikap Terhadap Perilaku Memilih Bank Syariah Dengan Faktor Religiusitas Sebagai Moderating Variable. EKONOMIKA SYARIAH : Journal of Economic Studies, 3(1), 1–19. https://doi.org/10.30983/es.v3i1.934

Hapidah, N. (2017). Pengaruh Faktor Personal, Faktor Sosial Dan Faktor Informasi Terhadap Intensi Menabung Di Bank Syariah Pada Pt. Bank Syariah Mandiri Cabang Buleleng Tahun 2016. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 88. https://doi.org/10.23887/jjpe.v9i1.19993

Hapsari, F. T., & Beik, I. S. (2014). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Nasabah Non-Muslim dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah di DKI Jakarta. Al-Muzara’ah, 2(1), 75–95. https://doi.org/10.29244/jam.2.1.75-94

Hardiwinoto. (2018). Kontroversi Produk Bank Syariah dan Ribanya Bunga Bank (A. Press (ed.)). Katalog Dalam Terbitan (KDT).

Hasanah, U. (2014). Riba Dan Bunga Bank Dalam Islam. U Kalsum - Al-’Adl, 2014 - Ejournal.Iainkendari.Ac.Id, 3(1), 15–22. U Kalsum - Al-’Adl, 2014 - ejournal.iainkendari.ac.id

Hasyim, L. T. U. (2016). Peran Perbankan Syariah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Sektor Riil Di Indonesia. AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 8(1), 11. https://doi.org/10.26740/jaj.v8n1.p11-27

Hudayati, A., & Indonesia, U. I. (2020). Behavioral accounting jaai. April.

Imam Ghozali. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (8th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro

Irawati, A. (2018). Pengetahuan Masyarakat Tentang Riba Terhadap Perilaku Utang Piutang Di Kecamatan Anreapi Polewali Mandar. Journal of Chemical Information and Modeling, 5(9), 109–122.

Jamaludin, A. N. (2017). Sosiologi Perkotaan. In Sosiologi Perkotaan (Issue membahas pengertian dan ruang lingkup). CV Pustaka Setia.

Johan, Z. J., & Putit, L. (2016). Conceptualizing the Influences of Knowledge and Religiosity on Islamic Credit Card Compliance. Procedia Economics and Finance, 37(16), 480–487. https://doi.org/10.1016/s2212-5671(16)30155-1

Joseph Hair, Rolph Anderson, Bill Black, B. B. (2016). Multivariate Data Analysis (7th ed.). Pearson Education.

Kariastanto, B. (2013). Small Share of the Islamic Banks in Indonesia , Supply-side Problems ? Munich Personal RePEc Archive, 61248.

Keuangan, O. J. (2019). Siaran Pers Survei OJK 2019 Indeks Literasi dan Inklusi Keuangan Meningkat. https://www.ojk.go.id/id/berita-dan-kegiatan/siaran-pers/Pages/Siaran-Pers-Survei-OJK-2019-Indeks-Literasi-Dan-Inklusi-Keuangan-Meningkat.aspx

Keuangan, O. J. (2020). Snapshot Perbankan Syariah Indonesia 2020.

Keuangan, O. J. (2021). SPS Februari 2021.

Khoirul, R. M. dan M. (2019). Pengaruh Pemahaman Tentang Riba dan Bagu Hasil Terhadap Keputusan Menabung di BNI Syariah SuRifaatul. Jurnal Ekonomi Islam, 53(9), 1689–1699.

Kholilah, N. Al, & Iramani, R. (2013). Studi Financial Management Behavior Pada Masyarakat Surabaya. Journal of Business and Banking, 3(1), 69. https://doi.org/10.14414/jbb.v3i1.255

Lubis. (2014). Perilaku Keuangan Investor.

M. Rudy Sumiharsono, H. H. (2017). Media Pembelajaran (D. Ariyanti (ed.)). CV Pustaka Abadi.

Maida Khairani. (2020). Sikap Karir (Studi Kasus pada Komunitas Masyarakat Anti Riba Pekanbaru). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim.

Mason, W. (2016). Conceptualising nancial literacy.

Maulana, F. R., Hasnita, N., & Evriyenni, E. (2020). Pengaruh Pengetahuan Produk Dan Word of Mouth Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Bank Syariah. JIHBIZ :Global Journal of Islamic Banking and Finance., 2(2), 124.

https://doi.org/10.22373/jihbiz.v2i2.8644

Mitchell, O. S., Lusardi, A., & Curto, V. (2009). Financial Literacy Among the Young: Evidence and Implications for Consumer Policy. SSRN Electronic Journal, August. https://doi.org/10.2139/ssrn.1459141

Mohd Zaid Mustafar, J. T. B. (2013). Muslim Consumer Behavior : Emphasis on Ethics from Islamic Perspective Muslim Consumer Behavior : Emphasis on Ethics from Islamic Perspective. Journal of Scientific Research, 18, 1301–1307. https://doi.org/10.5829/idosi.mejsr.2013.18.9.12113

Muchtar Ali. (2013). Perbankan Syariah.

Muhammad Patri, M. (2019). Penafsiran Ali Al-Shobuni Tentang Ayat-Ayat Riba. 1, 135–163. https://doi.org/https://doi.org/10.24239/al-munir.v1i1.26

Munajim, A., & Anwar, S. (2016). Faktor yang mempengaruhi keputusan menjadi nasabah bank syariah. Ilmiah Indonesia, 1(2), 41–52.

Nababan, Darman, dan S. (2013). Analisis Personal Financial Literacy and Financial Behavior.

Nastiti, N., Hartono, A., & Farida, I. (2018). Pengaruh Pengetahuan Pengetahuan Produk Pengetahuan Pelayanan Perbankan , Dan Pengetahuan Bagi Hasil Terhadap Preferensi Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Perbankan, Pengetahuan Produk Perbankan, Pengetahuan Pelayanan Perbankan, Dan Pengetahuan Bagi Hasil Terhadap Preferensi Menggunakan Jasa Perbankan Syariah, 1(1), 15–25.

Nurajizah, O. J. R. (2020). Pengaruh Tingkat Pemahaman Masyarakat Tentang Riba Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah di Bank Pembiayaan Rakyat Syariah (BPRS) Artha Madani Cikarang. Jurnal Al-Fatih Global Mulia, 2(57), 31–48.

Nurhasanah, N. (2015). Mudharabah dalam Teori dan Praktik (Anna (ed.); Satu). PT Refika Aditama.

Otorisasi Jasa Keuangan. (2017). Laporan Perkembangan Keuangan Syariah Indonesia 2017.

Pratiwi, A. (2019). Pengaruh Tingkat Pemahaman Mahasiswa Terhadap Keputusan Memilih Jurusan Ekonomi dan Perbankan Syariah (Studi Perguruan Tinggi di Wilayah Kalimantan Timur). Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 13(2), 213–258. https://doi.org/10.35931/aq.v3i2.180

Rahim, A. (2015). Peranana Perempuan dalam Perbankan Syariah (Suatu Analisis Eknomi Mikro). 8(2), 325–341.

Rasuma Putri, N. M. D., & Rahyuda, H. (2017). Pengaruh Tingkat Financial Literacy Dan Faktor Sosiodemografi Terhadap Perilaku Keputusan Investasi Individu. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 9, 3407. https://doi.org/10.24843/eeb.2017.v06.i09.p09

Rijal, A. (2018). Pengetahuan Konsumen Terhadap IB Hasan Card Bank BNI Syariah Cabang Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1), 117–139.

Ritena Yurita. (2019). Pemahaman Tentang Riba dan Pengetahuannya Terhadap Keputusan Berhutang Dengan Sistem Bunga (Studi Kasus di Kota Fajar Aceh Selatan). UNiversitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Rivai, H. A., Lukviarman, N., Syafrizal, Lukman, S., Andrianus, F., & Masrizal. (2007). Identifikasi Faktor Penentu Keputusan Konsumen Dalam Memilih Jasa Perbankan: Bank Syariah vs Bank konvensional. Center for Banking Research Andalas University, March, 1–17.

Rodiyana, R. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Quantum Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 13. https://doi.org/10.31949/jcp.v4i2.1099

Roni Andespa. (2018). Pengaruh Atribut Produk Terhadap Minat Menabung Nasabah Di Bank Syariah. Maqdis: Jurnal Kajian Ekonomi Islam, Volume 3,(2), 10.

Russetyowati, A. (2018). Peningkatan Minat Penggunaan Kartu Kredit Syariah Melalui Pendekatan Kepercayaan, Sikap, dan Pendapatan. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1), 39–54. https://doi.org/10.22515/jfib.v1i1.728

Setiadi, N. J. (2019). Perilaku Konsumen Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen (p. 406). Prenada Media Group.

Shandy Utama, A. (2018). Sejarah dan Perkembangan Regulasi Mengenai Perbankan Syariah Dalam Sistem Hukum Nasional Di Indonesia. Jurnal Wawasan Yuridika, 2(2), 187. https://doi.org/10.25072/jwy.v2i2.180

Sherif, A., & Amir, S. (2016). Knowledge and Awareness of Islamic Banking and Finance in Macedonia : an Empirical Evidence. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 2(4), 39–50.

Shofa Robbani. (2014). Analisis pemahaman nasabah bni syariah tentang ke’syariah’an BNI Syariah (Studi Kasus BNI Syariah Godean, Sleman, Yogyakarta). Ekonomi Islam, 2(220), 41–60.

Sri Wigati. (2011). Perilaku Konsumen dalam Pespektif Ekonomi Islam. 01(01), 22–39.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian. Alfabeta.

Syam, A. (2019). Pengaruh Pemahaman Riba Terhadap Minat Menabung di Bank Konvensional (Studi Mahasiswa Prodi Perbankan Syariah IAIN Parepare). Institute Agama Islam Negeri Parepare.

Syariah, B. (2017). No Title. BRI Syariah yaitu“tabungan Haji BRISyariah iB, tabungan Haji Valas BRISyariah iB, tabungan Faedah BRISyariah iB, tabunganKu, tabungan Impian BRISyariah iB, Simpanan Pelajar (SimPel) BRISyariah iB, Deposito BRISyariah iB, dan Giro BRISyariah ib

Syariah, B. (2018). BRI Syariah Ajak Generasi Milenial Melek Literasi Keuangan. https://republika.co.id/berita/ekonomi/syariah-ekonomi/18/10/17/pgqkj0423-bri-syariah-ajak-generasi-milenial-melek-literasi-keuangan

Triyuwono, I. (2006). Perspektif, Metodologi dan Teori Akuntansi Syariah. PT Rajagrafindo Persada.

Ujang Sumarwan. (2011). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran.

Uma Sekaran, R. B. (2016). Research Methods for Business. British Library.

Wardana, M. A. (2016). Pengaruh pertimbangan, pengetahuan, sikap nasabah terhadap keputusan nasabah memilih produk bank syariah di kota denpasar. 14, 79–88.

Warsito, C. and W. R. A. (2019). Brand Preference, Segmentations and The Implications On The Customer Of Islamic Banks In Rural Areas. Journal of Economics and Sustainability, 1(1), 12–21.

Widiastuty, T. (2020). Peran Penyampaian Informasi Akuntansi, Bagi Hasil, dan Pemahaman Produk Terhadap Minat Menabung Masyarakat Kota Bandung di Bank Syariah. Peran Penyampaian Informasi Akuntansi, Bagi Hasil, Dan Pemahaman Produk Terhadap Minat Menabung Masyarakat Kota Bandung Di Bank Syariah, 4(1), 58–66.

Yudiaya, F. E. (2014). Manajemen Pembiayaan Bank Syariah (Mochlasin (ed.)). STAIN Salatiga Press.

Yuliani, M., Syarifuddin, S., Puwanto, S., Indriani, I., & D, M. (2020). Riba Solutions Through Peer to Peer Lending Using Akad Qardhul Hasan. 00, 0–5. https://doi.org/10.4108/eai.21-9-2019.2293958

Yupitri, E., & Sari, R. (2012). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri Di Medan. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 1(1), 14867.

Zahri, Y., & Hafasnuddin. (2016). Pengaruh religiusitas terhadap minat beli produk / jasa bank syariah dengan sikap (studi pada nasabah bank konvensional di Kota Bnda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Dan Manajemen, 1(1), 75–91. http://jim.unsyiah.ac.id/EKM/article/view/58




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/lifalah.v7i1.5500

Copyright (c) 2022 Indri Yuliafitri, Ressy Siti Lathifah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Li Falah : Jurnal Studi Ekonomi dan Bisnis Islam, Indexed In

Accredited By

free hit
counter
View My Stats

Organized by : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam
Published by : Institut Agama Islam Negeri Kendari
Jl. Sultan Qaimuddin No. 17 Baruga Kota Kendari Provinsi Sulawesi Tenggara
phone. +62401-3193710
Fax. +62401-3193710
Email: [email protected]