Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Asy-Asyafiiyah Kendari
Abstract
This article aims to describe: 1) the strategy of the madrasah head in improving the quality of education in MTs Asy-Syafiiyah Kendari; 2) supporting and inhibiting factors in improving the quality of education in MTs Asy-Syafiiyah Kendari; 3) the impact of implementing the Madrasah Kapala strategy on improving the quality of education in Ass-Asyafiiyah Kendari MTs. This research is a qualitative research, in which data is collected through interviews, observations, and document studies. The collected data is analyzed through the process of data reduction, data display, and data verification. The results showed: 1) the principal's strategy in improving the quality of education is seen in the vision and policies of quality-oriented schools, exploring student competencies, developing teacher competencies, and establishing partnerships; 2) a supporting factor in improving the quality of education is the leadership of the principal who focuses on the quality and support of the community. While the inhibiting factors are quality awareness not yet evenly distributed to all school residents; 3) The principal's strategy has an impact on the recognition of MTs Asy-Syafiiyah by the community, increasing graduation rates, increasing work partners, improving the development of students' talent interests, and increasing teacher competency.
Keywords: Madrasah Head Strategy, Quality of Education
Full Text:
PDFReferences
Bafadal, I. (2016). Penilaian Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Pemimpin Pembelajaran Dalam Rangka Peningkatan Akuntabilitas Sekolah. Manaj. Pendidik, 25(1), 1-9.
Burhan, B. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Prenada Media Group.
Dinda, P. (2018). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Mts Al-Islam Jamsaren Surakarta Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral Dissertation, Iain Surakarta).
Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 14(2).
Fauzi, A. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Mengembangkan Lembaga Pendidikan Islam. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 53-64.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1).
Jumiati, S. (2014) Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Membaca Al-Qur’an pada Guru di MAN Karanganyar, Skripsi: IAIN Surakarta.
Karim, M. (2010). Pemimpin transformasional di lembaga pendidikan islam.
Masrokan, P. M. (2014). Manajemen Mutu Sekolah Strategi Peningkatan Mutu Dan Daya Saing Lembaga Pendidikan Islam.
Megawati, L. E. F. (2018). Strategi Menumbuhkan Jiwa Kewirausahaan yang Kreatif dan Inovatif. In Jurnal Prosiding Seminar Nasional ASBIS 2018 (pp. 296-302).
Miles, M. H., & Huberman, A. A. 1984. Qualitative Data Analysis. Beverly Hills.
Muhaimin, M. A. (2015). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Prenada Media.
Mukminin, A. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 19(02), 227-252.
Mulyana, Y. (2014). Peran Kepala Sekolah Dasar dalam Pengembangan Profesionalisme Guru. TRIADIK, 12(1), 93-102.
Mulyasa, E. (2007). Menjadi kepala sekolah profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nugroho, W. D. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Minat Konsumen Steak Ranjang Bandung (Doctoral dissertation, PERPUSTAKAAN).
Nurhayati, N. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Dampaknya Terhdap Iklim Mengajar (Studi Kasus di SMPN 2 Kapetakan Cirebon). Gema Wiralodra, 10(1), 70-78.
Nurhamzah, N., Priatna, T., Hasanah, A., & Muntaha, P. Z. (2018, October). Inheritance Model-Based Character Values of Local Wisdom. In International Conference on Islamic Education (ICIE 2018). Atlantis Press.
Purwanti, S. (2016). Peranan kepala madrasah terhadap kinerja guru. AL-IDARAH: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1).
Rakhmawati, D.T. (2013). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengembangkan Kompetensi Active Learning Di SDN Gresikan, Kemiri, Purworejo. Skripsi: IAIN Surakarta.
Setiawan, R. (2010). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kompetensi Membaca Al-Qur’an pada Guru di MAN Karanganyar, Skripsi: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Setiyati, S. (2014). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi Kerja, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 200-206.
Sugiyono, D. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulistiya, M. (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Ekonomi IKIP Veteran Semarang, 1(2).
Syafaruddin. (2002). Manajemen mutu terpadu dalam pendidikan: Konsep, strategi, dan aplikasi. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Syahrul, S. (2013). Penelitian sebagai Instrumen Perbaikan Kualitas Kinerja Organisasi Pendidikan secara Berkelanjutan (Continuous Improvement). Al-Ta'dib, 6(1), 150-163.
Syahrul, S. (2015). Kepemimpinan dan Inovasi Lembaga Pendidikan (Pengalaman Pondok Gontor VII Putra Sulawesi Tenggara). Al-Ta'dib, 8(1), 82-100.
Syahrul, S. (2017). Perencanaan Strategis dan Praktiknya di Perguruan Tinggi. Shautut Tarbiyah, 23(1), 142-159.
Triyanto, E., Anitah, S., & Suryani, N. (2013). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam pemanfaatan media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kualitas proses pembelajaran. Teknologi Pendidikan, 1(2), 226-238.
Wahjosumidjo. (1999). Kepemimpinan kepala sekolah: tinjauan teoritik dan permasalahannya. Rajagrafindo Persada (Rajawali Pers).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.