Learners' Learning Readiness as a Foundation for Achieving Learning Success
Abstract
This article aims to provide an overview of learners 'learning readiness, which includes the relationship of motivation to learning readiness, as well as the relationship of parents' attention to learning readiness. The method used in this study is the study of library materials, which are related to learning readiness. Reading material is limited only in the last ten years. The results of the study indicate that learning success is largely determined by physical, psychological, and initial knowledge about the subject to be faced. Therefore, students must ensure their readiness comprehensively. This responsibility must start from the family environment, then by the school through the conditioning of a conducive learning environment. Psychologically, learning readiness can be influenced by motivation, both internally and externally. Students should not be left trapped in external impulses that are temporary in following learning. Instead, students are directed to the deepest awareness of their main mission in participating in learning. Sociologically, the role of the family through high attention can also be an important factor in achieving learning success.
Keywords: Learning Readiness, Motivation, Attention
Full Text:
PDFReferences
Amaliah, D. (2016). Pengaruh Partisipasi Pendidikan Terhadap Persentase Penduduk Miskin. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(3).
Angraini, S. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Lcd Projector Terhadap Perhatian Siswa Dalam Pembelajaran Ekonomi Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Kampar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Aslamiyah, S. S., Ag, S., & Lamongan, F. A. I. U. I. (2016). Profesionalisme Guru Dalam Perspektif Islam. Jurnal Akademika, 10(2), 180.
Chandra, A. (2018). Hubungan Perhatian Orang Tua dan Iklim Sekolah dengan Disiplin pada Siswa SMP N 2 Padang Tualang Kabupaten Langkat. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 1-14.
Cleopatra, M. (2015). Pengaruh gaya hidup dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2).
Dacholfany, M. I. (2015). Reformasi Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Era Globalisasi. AKADEMIKA: Jurnal Pemikiran Islam, 20(1), 173-194.
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172-182.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal penelitian pendidikan, 12(1), 90-96.
Harmini, T. (2017). Pengaruh Kesiapan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pada Pembelajaran Kalkulus. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 145-158.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal office, 2(2), 221-228.
Jumasrin, J. (2019). Variabel-Variabel Relasional Kesiapan Belajar Peserta Didik di Tingkat Sekolah Dasar. Shautut Tarbiyah, 25(1), 84-107.
Kurniawati, E. (2016). Guru Dan Motivasi Belajar Agama Anak Tuna Grahita. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 3(1), 67-76.
Lestari, K. E. (2014). Implementasi Brain-Based Learning untuk meningkatkan kemampuan koneksi dan kemampuan berpikir kritis serta motivasi belajar siswa SMP. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 2(1).
Lutviana, L., & Suryani, N. (2015). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kesiapan Belajar, dan Disiplin Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPS pada Mata Pelajaran Ekonomi di MA. NU Raudlatul Muallimin Wedung. Economic Education Analysis Journal, 4(1).
Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator dalam Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 204-222.
Masni, H. (2017). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.
Mawarsih, S. E., & Hamidi, N. (2013). Pengaruh perhatian orang tua dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa sma negeri jumapolo. Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(3).
Mulyani, D. (2013). Hubungan kesiapan belajar siswa dengan prestasi belajar. Konselor, 2(1).
Nur, M. A. (2016). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri, Persepsi Tentang Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Melalui Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Kecamatan Ujung Loe Kabupaten Bulukumba. Matematika Dan Pembelajaran, 4(2), 64-79.
Prihartanta, W. (2015). Teori-teori motivasi. Jurnal Adabiya, 1(83), 1-14.
Rahman, A. R. (2011). Pengaruh motivasi, lingkungan dan disiplin terhadap prestasi belajar siswa pada jurusan teknik audio video SMK Negeri 3 Yogyakarta. Jurnal. Program Studi Pendidikan Teknik Elektronika. Universitas Negeri Yogyakarta.(eprints. uny. ac. id/9495/1/Jurnal. pd. di akses September 2014).
Sasmita, E. (2013). Pengaruh Kesiapan Belajar, Disiplin Belajar dan Manajemen Waktu terhadap Motivasi Belajar Mata Diklat Bekerjasama dengan Kolega dan Pelanggan pada Siswa Kelas X Program Keahlian Administrasi Perkantoran di SMK Negeri 2 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).
Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82.
Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 13(2).
Tirtiana, C. P. (2013). Pengaruh Kreativitas belajar, Penggunaan Media Pembelajaran Power Point, dan Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi pada Siswa Kelas X AKT SMK Negeri 2 Blora Tahun Ajaran 2012/2013 (Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening). Economic Education Analysis Journal, 2(2), 15-23.
Wasti, S. (2013). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang. E-Journal Home Economic and Tourism, 2(1).
Widyaningtyas, A. (2012). Peran lingkungan belajar dan kesiapan belajar terhadap prestasi belajar fisika siswa kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pati.
Yanida, A. F., & Pramusinto, H. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar, Disiplin Belajar dan Media Pembelajaran Terhadap Kesiapan Belajar Siswa Kelas X Administrasi Perkantoran Pada Mata Diklat Mengelola Peralatan Kantor di SMK NU 01 Kendal. Economic Education Analysis Journal, 3(3).
Yulikasari, R., & Pramusinto, H. (2016). Pengaruh Kesiapan Belajar, Kompetensi Profesional Guru Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Mata Pelajaran Kearsipan. Economic Education Analysis Journal, 5(3), 825-825.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.