Praktik Kepemimpinan dan Manajemen di Madrasah Al-Khairat Kendek, Banggai Laut, Sulawesi Tengah
Abstract
This paper aims to provide an overview of: 1) leadership practices in Madrasah Al-Khairat Kendek, Banggai Laut; 2) management practices at Madrasah Al-Khairat Kendek, Banggai Laut; 3) Leadership strategy in managing of Madrasah Al-Khairat Kendek, Banggai Laut. The research uses descriptive qualitative research, where the data collection process is carried out through interviews, observations, and documentation studies. Data analysis is performed through the stages of reduction, display, and data verification. Testing the validity of the data is done through a process of triangulation, extension of observation and increased perseverance. The results showed that the leadership practices in Madrasah Al-Khairat Kendek were charismatic-transformational leadership, where the development of madrassas relied heavily on leadership figures. In terms of management, Madrasah Al-Khairat has implemented management functions which include planning, organizing, implementing and monitoring. While the leadership strategy in managing madrasas can be seen in the formulation of the vision and mission of Madrasah Al-Khairat Kendek.
Keywords: Leadership, Management, Madrasah
Full Text:
PDFReferences
Agustiani, D. S. (2018). Manajemen Kurikulum Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan (Studi Multi kasus di SMAI Gunung Jati Ngunut dan MA Darul Hikmah Kedungwaru Tulungagung) (Doctoral dissertation, IAIN Tulungagung).
Arif, M. S. (2014). Organisasi dan manajemen.
Badarwan, B. (2018). Dinamika Sekolah Pinggiran dalam Perspektif Kepemimpinan Krisis di Kota Kendari. Shautut Tarbiyah, 24(2), 181-203.
Bungin, B. (2007). Penelitian kualitatif: komunikasi, ekonomi, kebijakan publik, dan ilmu sosial lainnya. Kencana.
Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan kepala sekolah yang efektif kunci pencapaian kualitas pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 14(2).
Fitriani, A. (2015). Gaya Kepemimpinan Perempuan. Jurnal Tapis: Jurnal Teropong Aspirasi Politik Islam, 11(2), 1-22.
Hudaya, Z. A., & Nugroho, S. W. (2013). Kearifan lokal budaya Jawa sebagai basis model kepemimpinan yang efektif. Sustainable Competitive Advantage (SCA), 3(1).
Katuuk, D. A. (2014). Manajemen Implementasi Kurikulum: Strategi Penguatanimplementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 33(1).
Miles, M. H., & Huberman, A. A. 1984. Qualitative Data Analysis. Beverly Hills.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif (Revisi). Bandung: PT remaja rosdakarya.
Mukhtar, M., & Akbar, M. (2019, December). Kiai's Leadership in Managing Human Resources. In 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). Atlantis Press.
Nurdyansyah, N., & Andiek, W. (2017). Manajemen Sekolah Berbasis ICT.
Nurhayati, T. (2016). Hubungan Kepemimpinan Transformasional Dan Motivasi Kerja. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 1(2).
Religio-Transformasional, K. E. P. E. M. I. M. P. I. N. A. N., Marham, S., Fauzi, I., & Masyarakat, L. P. D. P. Eksekutif Summary.
Setiyati, S. (2014). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah, motivasi Kerja, dan budaya sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 200-206.
Sugiyono, P. Dr. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Sumual, T. E. (2015). Pengaruh Kompetensi Kepemimpinan, Budaya Organisasi terhadap Kinerja Pegawai di Universitas Negeri Manado. MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 31(1), 71-80.
Syahrul, S. (2015). Kepemimpinan dan Inovasi Lembaga Pendidikan (Pengalaman Pondok Gontor VII Putra Sulawesi Tenggara). Al-Ta'dib, 8(1), 82-100.
Syahrul, S. (2017). Perencanaan Strategis dan Praktiknya di Perguruan Tinggi. Shautut Tarbiyah, 23(1), 142-159.
Syahrul, S. (2016). Readines Frame: Analisis Kerangka Kesiapan dalam Transformasi Pendidikan Tinggi (Pengalaman Iain Kendari). Al-Ta'dib, 9(1), 162-181.
Wahjono, S. I. (2018). Model Kepemimpinan Situasional Pada Perusahaan Keluarga (kasus UKM di Sentra Industri Wedoro Sidoarjo). BISMA (Bisnis dan Manajemen), 3(1), 1-14.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.