Transcendental Communication Strategies in Ruqyah Therapy: Unveiling the Power of Dialogue between Healers and Spiritual Entities
Abstract
Man can't get rid of his need to communicate in everyday life, whether it's interpersonal, interpersonal, group or mass communication and so is transcendental communication. This study aims to explain how the practitioner performs the rituals in order to be able to communicate with the jin during the ritualization process and describe how the impact occurs after the occurrence of tarnsendental communication between the jin and the jin. This research uses qualitative methods with a phenomenological approach. This study found that the strategy implemented by the practitioner in order to be able to communicate with the jin exists in three stages, namely, first, the formulation of the communication strategy. Second, the implementation relates to the outcome of the diagnosis. Third, the evaluation relating to the validity of the dialogue with the Jin. Further findings, the effect of transcendental communication covers three aspects that occur to the jin and the jin: the aspect of change of knowledge, the aspects of changes of attitude and the aspect of change in behavior.
Keywords: Communication Strategy, Transcendental, Ruqyah.
Full Text:
PDFReferences
Afiyatin, A. L. (2020). Ruqyah Sebagai Pengobatan Berbasis Spiritual Untuk Mengatasi Kesurupan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 16(2), 216–226. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.162-09
Ainiyah, L. (2019). Penggunaan Ayat-ayat AL-Quran Sebagai Pengobatan (Studi Living Qur’an Praktik Ruqyah oleh Jam’iyyah Ruqyah Aswaja Tulungagung). http://digilib.uinsby.ac.id/1534/5/Bab 2.pdf
Al-Mahalli, A.-I. J. M. bin A. bin M. & A.-I. J. A. bin A. B. A.-S. (2010). Edisi Indonesia Tafsir Jalalain (Pertama). Pustaka eLBA.
Algito, A. & J. S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.); 1st ed.). CV Jejak.
Alhamid, T. & B. A. (2019). Resume: Instrumen Pengumpulan Data. 1–20. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
Arni, A. (2021). Implementasi Ruqyah Syar’iyah sebagai Alternatif Psikoterapi dalam Kajian Psikologi Islam. Jurnal Studia Insania, 9(1), 1. https://doi.org/10.18592/jsi.v9i1.3923
Bali, W. A. (2017). Ruqyah Jin, Sihir, dan Terapinya (ke IX). Ummul Qura.
Cangara, H. (2007). Pengantar Ilmu Komunikasi. PT Raja Grafindo Persada.
Darmalaksana, W. (2020b). Metode Penelitian Kualitatif. 1–6.
Dliyauddin, M. (2021). Jin dalam Perspektif Al-Qur’an Menurut Tafsir Mutawalli Asy-Sya’rawi [Institut PTQI Jakarta]. In Pesquisa Veterinaria Brasileira (Vol. 26, Issue 2). http://www.ufrgs.br/actavet/31-1/artigo552.pdf
Effendy, O. U. (2003). Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi (Cetakan ke). PT. Citra Aditya Bakti.
Fabiana Meijon Fadul. (2019). Kesurupan Jin dalam Perspektif Hadis.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fauziah, P. (2018). “Sihir dalam Perspektif Hadis ” (Studi Tematis Makna Sihir). UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 101.
Genik Puji Yuhanda. (2020). Komunikasi Transendental Praktisi Supranatural Dengan Khodam Untuk Penyembuhan Penyakit Medis Dan Non Medis. Komversal, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.38204/komversal.v5i2.388
Hikmawati, R., & Saputra, M. (2019). Manifestasi Keimanan Akan Makhluk Ghaib ( Jin ) Dalam Kehidupan Beragama Umat Islam. Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 4(2), 131–155.
Irkani, S. (2019). Fenomena Kesurupan Dalam Persepsi Psikolog Dan Peruqyah. Jurnal Studia Insania, 6(2), 108. https://doi.org/10.18592/jsi.v6i2.2208
Jannah, M. H. (2022). Proses Komunikasi Transendental dalam Yasinan Masyarakat Sidodadi Kelurahan Benetringin Kota Bengkulu. universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno (UINFAS) Bengkulu.
Katsir, T. P. I. (2017). Shahih Tafsir Ibnu Katsir (Cetak Ke-1). Pustaka Ibnu Katsir.
Maknolia, Y., & Rahmawati, D. (2021). Pola Komunikasi Transendental Di Masa Pandemi Covid-19 Sebagai Usaha Menjaga Kesehatan Diri. Jurnal Mutakallimin : Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.31602/jm.v4i2.5924
Munipah, N. (2019). Komunikasi Transendental dalam Tradisi Upacara Pesta Laut [Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten]. In UIN SMH Banten Instutional Repository. http://repository.uinbanten.ac.id/id/eprint/8437
Nurhikmah. (2017). Komunikasi Transendental. Komunida: Media Komunikasi Dan Dakwah e-Journal Iain Parepare, 139–153.
Pusut, A. P. (2022). Pola Komunikasi Transendental Kampetan dalam Ritus Mahelur Oleh Etnik Minahasa. SOURCE : Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 71. https://doi.org/10.35308/source.v8i1.4874
Razzaq, A. (2022). Telaah Konseptual Komunikasi Transendental dalam Perspektif Komunikasi Islam. Wardah, 23(2), 201–217. https://doi.org/10.19109/wardah.v23i2.15061
Sahputra, D. (2020). Manajemen Komunikasi Suatu Pendekatan Komunikasi. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 6(2), 152–162. https://doi.org/10.31289/simbollika.v6i2.4069
Saikhu, A. (2017). Shahih Tafsir Ibnu Katsir (Cetak Ke-1). Pustaka Ibnu Katsir.
Shihab, M. Q. (2002a). Tafsir Al-Mishbah Volum 10 Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
Shihab, M. Q. (2002b). Tafsir Al-Mishbah Volum 14 Pesan, Kesan dan Keserasian. Lentera Hati.
Shihab, M. Q. (2010). Yang Halus dan Tak Terlihat: Jin dalam Al-Qur’an (1st ed.).
Refbacks
- There are currently no refbacks.