Analisis Ketercapaian Standar Sarana dan Prasarana pada Sekolah Menengah Pertama di Bekasi

Megawati Megawati, Chaerul Rochman

Abstract


This article aims to determine the achievement of educational facilities and infrastructure standards at SMP ISLAM AL-AMIN Cikarang Bekasi. This research is qualitative research: Case Study by collecting data in the form of observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the achievement of standard facilities and infrastructure at SMP ISLAM AL-AMIN Cikarang Bekasi amounted to 92.5% when compared with the entire maximum score that should be achieved in the form of standard facilities and infrastructure. This study recommends exploring the indicators that have not been optimally achieved, especially indicators of providing guidance and counseling space, UKS and laboratories. Although it feels good, but empowerment, utilization and maintenance of facilities and infrastructure in schools must be improved. This is intended to improve the quality of education and satisfaction of community expectations.

Keywords:Profile of indicators achievement, Standard of facilities & infrastructure.


Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. A. (2016, November). Peran Guru dalam Mentransformasi Pembelajaran Matematika Berbasis Budaya. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika.

Afriansyah, H. (2019). administrasi sarana dan prasarana.

Arikunto, Suharsimi & Yuliana, Lia. (2008). Manajemen Pendidikan,Yoyakarta:(Aditya Media bekerjasama dengan FIP dan UNY).

Budiono, M. A., & Sulistyowati, M. (2013). Peran UKS (Usaha Kesehatan Sekolah) dalam Penyampaian Informasi Kesehatan Reproduksi terhadap Siswa SMP Negeri X di Surabaya. Jurnal Promkes, 1(2), 184-191.

Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset, terj. Oleh Ahmad Lintang Lazuardi, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Darimi, I. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2), 309-324.

Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida journal, 5(1), 83-92.

Fadhilah, N. I. (2014). Peranan Sarana dan Prasarana Pendidikan Guna Menunjang Hasil Belajar Siswa di SD Islam Al Syukro Universal.

Fernandes, R. (2019). Mistisisme Sekolah Favorit.

Firman, F. (2018). Hubungan Motivasi Kerja Dan Dukungan Sosial Kepala Sekolah Dengan Pelaksanaan Tugas Guru BK Di SMPN Kab. Kerinci.

Hearne, L., & Galvin, J. (2015). The role of the regular teacher in a whole school approach to guidance counselling in Ireland. British Journal of Guidance & Counselling, 43(2), 229-240.

Itzek-Greulich, H., Flunger, B., Vollmer, C., Nagengast, B., Rehm, M., & Trautwein, U. (2015). Effects of a science center outreach lab on school students' achievement–Are student lab visits needed when they teach what students can learn at school?. Learning and Instruction, 38, 43-52.

Kamaluddin, H. "Bimbingan dan konseling sekolah." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 17.4 (2011): 447-454

Kependidikan, D. T., JENDERAL, D., KEPENDIDIKAN, P. M. P. D. T., & NASIONAL, D. P. (2007). Manajemen Sarana dan prasarana pendidikan Persekolahan Berbasis Sekolah.

Khotimah, K. (2016). Manajemen sarana dan prasarana laboratorium dalam meningkatkan mutu pembelajaran di MTs Negeri Brangsong Kendal (Doctoral dissertation, UIN Walisongo).

Lam, S. K., & Hui, E. K. (2010). Factors affecting the involvement of teachers in guidance and counselling as a whole-school approach. British Journal of Guidance & Counselling, 38(2), 219-234.

Maghfiroh, A., Imron, A., & Supriyanto, A. (2017). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN SARANA UNTUK MENUNJANG INOVASI PEMBELAJARAN DI SMK MA’ARIF NU 04 PAKIS KABUPATEN MALANG.

Melati, E., & Utanto, Y. (2016). Kendala Guru Sekolah Dasar dalam Memahami Kurikulum 2013. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 4(1), 1-9.

Megasari, R. (2014). Peningkatan pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan untuk meningkatan kualitas pembelajaran di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 636-648.

Murillo, F. J., & Román, M. (2011). School infrastructure and resources do matter: analysis of the incidence of school resources on the performance of Latin American students. School effectiveness and school improvement, 22(1), 29-50.

Novariana, N., & Hermawan, N. S. A. (2018). Analisis Pengelolaan Trias Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) di Tingkat SMP Se-Kota Bandar Lampung (Studi Kualitatif). Jurnal Kesehatan, 9(1), 12-20.

Pahlevi, R., Imron, A., & Kusumaningrum, D. E. (2016). Manajemen saranan dan prasarana untuk meningkatkan mutu penbelajaran. Manajemen Pendidikan, 25(1), 88-94.

Prabowo, S. A., Ardhi, M. W., & Widiyanto, J. (2016). Analisis Kepuasan Siswa Terhadap Kegiatan Pembelajaran Biologi Pada Sekolah Formal Dan Lembaga Bimbingan Belajar Non-Formal Di Kota Madiun. Jurnal Penelitian LPPM (Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat) IKIP PGRI MADIUN, 3(1), 31-35.

Prasetyo, I. (2018). KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANTARA GURU BIMBINGAN KONSELING (BK) DENGAN SISWA DALAM MENINGKATKAN PRESTASI DI SMK NEGERI 10 SURABAYA. JURNAL ILMU KOMUNIKASI, 1(1).

Puspayani, D. N. (2012). Kontribusi Sarana Prasarana, Layanan Administratif, Kompetensi Profesional Guru terhadap Kepuasan Belajar (Studi tentang Persepsi Siswa SMA Negeri 1 Sukawati). Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 3(2).

Ridho, M., & Afriansyah, H. (2019). pengelolaan sarana dan prasarana.

Satriani, M., & Afriansyah, H. (2019). Administrasi Sarana Dan Prasarana Pendidikan.

Suryosubroto. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Tambunan, H. (2018). PERAN KEPALA MADRASAH DALAM PENGELOLAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN DI MTS NEGEI BALIGE. Hijri, 7(2).

Tresna, Mentari. “Pengaruh Standar Sarana dan Prasarana Pendidikan terhadap Proses Belajar Mengajar”Skripsi. Universitas Pasundan. (2016).

Ural, E. (2016). The effect of guided-inquiry laboratory experiments on science education students' chemistry laboratory attitudes, anxiety and achievement. Journal of Education and Training Studies, 4(4), 217-227.

Yudi, A. A. (2012). Pengembangan Mutu Pendidikan Ditinjau dari Segi Sarana dan Prasarana (Sarana dan Prasarana PPLP). Cerdas Sifa Pendidikan, 1(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdbwv12i2.1277

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Megawati Megawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

Web
Analytics

View My Stats