Dampak Psikologis Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar

Subur Subur, Irra Wahidiyati

Abstract


This case study research aims to explore the psychological impact of online learning on teachers, students, and parents through observation and interviews with teachers, students and parents in elementary schools. The findings of the study reveal that online learning impacted teachers because they worked beyond the allotted time, they could not recognize students well, they had difficulty in monitoring students’ learning processes, and they found it difficult to determine student learning outcomes. The students’ discipline level lessened because the school hours are different from before the pandemic and their learning motivation decreased. As for the parents, online learning added to the burden in terms of costs, time and thoughts.

Keywords: Online learning; pandemic period; psychological impact

 

Full Text:

PDF

References


Anugrahana, A. (2020). Hambatan, solusi dan harapan: Pembelajaran daring selama masa pandemi Covid-19 oleh guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.

Bilfaqih, Y., & Qomarudin, M. N. (2015). Esensi pengembangan pembelajaran daring. Yogyakarta: Deepublish.

Cahyani, A. D., Yulianingsih, W., & Roesminingsih, M. V. (2021). Sinergi antara orang tua dan pendidik dalam pendampingan belajar anak selama pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1054-1069.

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.

Febriyanti, T. (2022). Penggunaan media online pada pembelajaran daring untuk sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. EduBase: Journal of Basic Education, 3(1), 60-78.

Hunt, B. D., & Oyarzun, B. (2020). Online learning perspectives of native American students. Journal of Educational Technology Systems, 48(3), 321–334. https://doi.org/10.1177/0047239519867921

Hutahean, F. P., & Tafonao, T. (2021). Urgenitas keterlibatan orang tua dalam menangani psikologi anak selama belajar di masa pandemi. Kapata, 2(1), 13-26.

Isa, A. H. (2019). Pendidikan sepanjang hayat. Gorontalo: Ideas Publishing.

Khurriyati, Y., Setiawan, F., & Mirnawati, L. B. (2021). Dampak pembelajaran daring terhadap hasil belajar siswa MI Muhammadiyah 5 Surabaya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 91-104. https://doi.org/10.30659/pendas.8.1.91-104

Kurnia, D. (2021). Dinamika gejala kejenuhan belajar siswa pada proses belajar online faktor faktor yang melatarbelakangi dan implikasinya pada layanan bimbingan keluarga. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(1), 1-10.

Lase, D., Ndraha, A., & Harefa, G. G. (2020). Persepsi orangtua siswa sekolah dasar di Kota Gunungsitoli terhadap kebijakan pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi Covid-19. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora dan Kebudayaan, 13(2), 85-98.

Lindasari, S. W., Nuryani, R., & Sukaesih, N. S. (2021). Dampak pembelajaran jarak jauh terhadap psikologis siswa pada masa pandemik Covid 19. Journal of Nursing Care, 4(2), 130–137.

Mahardika, D., Nihayah, U., & Muhibbuddin, H. (2021). Implementasi konsep teori humanistik dalam kesehatan mental pada masa pandemi. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam dan Kemasyarakatan, 5(2), 62-76.

Martoredjo, N. T. (2020). Pandemi covid-19: Ancaman atau tantangan bagi sektor pendidikan. Jurnal Binus, 7(1), 1-15.

Mindartin, Y. (2021). Perpaduan penggunaan WhatsApp grup dan Google Class Room pada pembelajaran bahasa Indonesia di masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(3).

Musradinur, M. (2016). Stres dan cara mengatasinya dalam perspektif psikologi. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 183-200.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi model perkuliahan daring sebagai upaya menekan disparitas kualitas perguruan tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151-160.

Mutiara, D. N. E. (2021). Dampak COVID-19 (Coronavirus Disease 2019) terhadap proses pembelajaran dan psikologis bagi siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(3), 200-207.

Ningsih, S. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring pada masa pandemi COVID-19. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124–132. https://doi.org/10.17977/um031v7i22020p124

O’Connor, H., & Madge, C. (2017). Online interviewing. Dalam H. O'Connor dan C. Madge, The Sage handbook of online research methods (hal. 416-434). Sage.

Palupi, T. N. (2020). Tingkat stres pada siswa-siswi sekolah dasar dalam menjalankan proses belajar di rumah selama pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Pengembangan SDM, 9(2), 18–29.

Pangondian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi kesuksesan pembelajaran daring dalam revolusi industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 1(1), 56–60.

Rumondor, P., & Maslukiyah, N. (2019). Upaya guru PAI dalam meningkatkan kompetensi kognitif dan kepribadian siswa di MTs Negeri 1 Bongkudai. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 41-58.

Santoso, D. H., & Santosa, A. (2020). COVID-19 dalam ragam tinjauan perspektif. Yogyakarta: McBridge Press.

Sari, P., Bulantika, S. Z., Utami, F. P., & Kholidin, F. I. (2020). Pengaruh manajemen stress dan kelola emosi terhadap tingkat kecemasan siswa di masa new normal. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 2(2), 62–67. https://doi.org/10.51214/bocp.v2i2.44

Srianto, W. (2016). Metode bermain dan gerak multilateral pada pembelajaran penjas usia sekolah dasar dalam rangka mendukung pembelajaran ramah anak. Proceeding Seminar Nasional dalam Rangka Dies ke-36 Universitas Tunas Pembangunan Surakarta (hal. 1-11).

Suryani, L., & Hisbullah, H. (2021). Peran orang tua dalam memotivasi belajar anak dengan sistem daring pada masa pandemi di Desa To’bea Kabupaten Luwu. Jurnal Pendidikan Refleksi, 10(2), 123-132.

Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 3(1), hal. 471-479.

Wahidiyati, I. (2020). The students perception of the full online learning quality during the Corona pandemic. Tarling: Journal of Language Education, 4(1), 37–47. https://doi.org/10.24090/tarling.v4i1.4166

Wandira, P., Sabrina, M., Sinaga, N., Putri, J., & Nasution, T. (2021). Dampak pembelajaran daring pada siswa dan guru di era COVID-19. Jurnal Citizenship Virtues, 1(2), 151–156. https://doi.org/10.37640/jcv.v1i2.1006

Wiratmo, L. B. (2020). Kompetensi literasi digital orang tua dan pola pendampingan pada anak dalam pemanfaatan media digital. Jurnal Representamen, 6(2), 81-87.




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdbwv15i2.3571

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Irra wahidiyati, Subur Subur

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

Web
Analytics

View My Stats