Pengembangan Media Pembelajaran Terintegrasi Ayat-Ayat Alquran Berbasis Makromedia Flash untuk Mata Pelajaran Fisika

Zainuddin Zainuddin, Abdul Kadir, Halmuniati Halmuniati, La Ode Asmin, La Isa, Rafiqah Rafiqah

Abstract


This study aims to determine the feasibility of learning media based on macromedia flash integrated Al-Qur'an verses that were developed in MAN 1 Konawe students. This research is a type of research and development (research and development) with a development design according to Borg & Gall. The trial participants were 21 students of class X MAN 1 Konawe, the data collection instrument used a questionnaire, interviews, test questions, and observation sheets. Data analysis and product development trials consist of qualitative analysis and quantitative analysis. The results of this study indicate that: Integrated Flash Macromedia-Based Physics Learning Media with Qur'anic Verses at the developed MAN 1 Konawe school can be declared to meet the aspects of validity, reliability that is good and feasible to use.
KEYWORDS: Learning media of physics; macromedia flash;integrated  Al-Qur'an

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2017). Integrasi islam dengan fisika dan kimia. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(2). DOI: 10.28944/afkar.v5i2

Arsyad, A. (20134). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, R. (2011). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Djudin, T. (2011). Menyisipkan nilai-nilai agama dalam pembelajaran sains: Upaya alternatif memagari aqidah siswa. Jurnal Khatulistiwa LP2M IAIN Pontianak, 1(2), 151-160. DOI: 10.24260/khatulistiwa.v1i2.188

Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1-13. DOI: 10.21831/jitp.v6i1.15068

Fitriyani, P. (2018). Pendidikan karakter bagi generasi Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah (APPPTMA), Jakarta, hal. 23-25.

Hayat, H. (2014). Integrasi agama dan sains melalui mata kuliah PAI di perguruan tinggi. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(2), 254-272.

Husna, A., Hasan, M., Mustafa, M., Syukri, M., & Yusrizal, Y. (2020). Pengembangan modul fisika berbasis integrasi Islam-sains pada materi gerak lurus untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 55-66. DOI: 10.24815/jpsi.v8i1.15362

Khaeruddin, K., Amin, B. D., & Jasruddin, J. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis pada kompetensi dasar Kurikulum 2013 mata pelajaran fisika SMA.

Munir. (2012). Multimedia (Konsep dan aplikasi dalam pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Nurhasnawati. (2018). Media pembelajaran. Pekanbaru: Yayasan Pusaka Riau.

Pertiwi, F. N. (2016). Pembelajaran fisika dasar terintegrasi nilai-nilai pendidikan Islam melalui diagram vee. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 35-46. DOI: 10.21154/ibriez.v1i1.7

Sadiman, A. S., dkk. (2012). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suprijono, A. (2020). Studi deskriptif pembelajaran sejarah untuk mengembangkan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Avatara, 9(1).

Suseno, N., & Yunianti, H. L. (2018). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif materi cahaya bermuatan Al-Qur’an untuk sekolah Muhammadiyah. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 5(1), 25-30. DOI: 10.36706/jipf.v5i1.5747

Suyadi, M. P. I. (2020). Pendidikan Islam dan neurosains: Menelusuri jejak akal dan otak dalam Al-Qur’an hingga pengembangan neurosains dalam pendidikan Islam. Prenada Media.

Trianto. (2010). Model pembelajaran terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

Winarti, W. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika bermuatan integrasi Islam-sains untuk menanamkan nilai-nilai spiritual siswa madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 1(2), 54-60. DOI: 10.25273/jpfk.v1i2.12




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdbwv16i2.4337

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Zainuddin,

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

Web
Analytics

View My Stats