Perbandingan Motivasi Belajar Mahasiswa Semasa Pandemi Covid-19 Melalui Strategi Tugas Terstruktur dan Tugas Mandiri

Syarif Rizalia, Widi Cahya Adi, Maryce Agusthinus Walukou, Jumiati Jumiati

Abstract


This study aims to determine the differences in student learning motivation during the COVID-19 pandemic through the provision of structured assignments and independent assignments. This article is a type of quasi-experimental research. This study's population was all Biology Department students at one of the higher education institutions in Southeast Sulawesi. The sample of this study was 3rd-semester students who programmed the Biology Lesson Planning course, which consisted of two classes, namely Class A (giving structured assignments) and Class B (giving independent assignments), with a total of 27 students in each class. Based on the results of the study, it was found that the analysis of structured task learning motivation (3.37) was lower than the independent task learning motivation (3.54) and the t-count (1.70). Based on the test criteria, it can be said that H0 is rejected because the value of the t-count is greater than the value of the t-table (1.67). It can be concluded that there is a difference in learning motivation between the structured task experimental class and the independent task experimental class.

Keywords: Independent assignments, learning motivation; structured assignments


Full Text:

PDF

References


Adisel, A., & Prananosa, A. G. (2020). Penggunaan teknologi informasi dan komunikasi dalam sistem manajemen pembelajaran pada masa pandemi Covid-19. Journal of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(1), 1–10.

Agustina, M. T., & Kurniawan, D. A. (2020). Motivasi belajar mahasiswa di masa pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Perseptual, 5(2), 120-128. https://doi.org/10.24176/perseptual.v5i2.5168

Anggraini, I. S. (2011). Motivasi belajar dan faktor-faktor yang berpengaruh: Sebuah kajian pada interaksi pembelajaran mahasiswa. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 1(2), 100–109. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/pe.v1i02.39

Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi belajar siswa SMA pada pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dengan minat belajar siswa kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar). https://doi.org/10.26555/jpsd.v4i1.a9594

Gusty, S., Nurmiati, N., Muliana, M., Sulaiman, O. K., Ginantra, N. L. W. S. R., Manuhutu, M. A., Sudarso, A., Leuwol, N. V., Sahabuddin, A. A., Hastuti, P., Setianto, A. Y., Metanfanuan, T., Uktolseja, L. J.,

Jamaludin, J., Gaspersz, S., Karwanto, K., Bungin, E. R., & Warella, S. Y. (2020). Belajar mandiri: Pembelajaran daring di tengah pandemi Covid-19. (J. Simarmata (ed.)). Yayasan Kita Menulis.

Hutauruk, A., & Sidabutar, R. (2020). Kendala pembelajaran daring selama masa pandemi di kalangan mahasiswa Pendidikan Matematika: Kajian kualitatif deskriptif. Journal of Mathematics Education and Applied, 02(01), 45–51.

Krismony, N. P. A., Parmiti, D. P., & Japa, I. G. N. (2020). Pengembangan instrumen penilaian untuk mengukur motivasi belajar siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 249–257. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jippg.v3i2

Maryam, M. (2016). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 88–97.

Noor, J. (2012). Metodologi penelitian. Jakarta: Kencana.

Oka, A. A. (2010). Pengaruh penerapan belajar mandiri pada materi Ekosistem terhadap keterampilan berpikir kritis dan kemampuan memecahkan masalah siswa SMA di Kota Metro. BIOEDUKASI (Jurnal Pendidikan Biologi), 1(2), 1-9. https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v1i2.191

Oktiani, N., & Thoif, H. (2017). Pengukuran dan evaluasi kurikulum, kinerja guru dan kepribadian siswa dalam meningkatkan kualitas pendidikan di Indonesia. Dalam Prosiding Simposium Nasional Ilmu Pengetahuan dan Teknologi 2017 (hal. B40-B47).

Rofiqah, S. A., Erwin, E., & Gunarto, W. (2017). Pengaruh pemberian tugas mandiri terstruktur terhadap hasil belajar Fisika Madrasah Tsanawiyah Nurul Huda. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika dan Riset Ilmiah), 1(1), 37-40. https://doi.org/10.30599/jipfri.v1i1.43

Sabriani, S. (2012). Penerapan pemberian tugas terstruktur disertai umpan balik pada pembelajaran langsung untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa (Studi pada materi Pokok Struktur Atom kelas X6 SMA Negeri Watampone). Jurnal Chemica, 13(2), 39–46. https://doi.org/https://doi.org/10.35580/chemica.v13i2.625

Sugiyono, D. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suliyanto. (2011). Uji asumsi klasik normalitas. Ekonometrika Terapan: Teori & Aplikasi dengan SPSS.

Supiana, S., & Muchtar, M. (2018). Kemampuan berpikir kritis dan motivasi belajar siswa melalui pemberian tugas terstruktur dan tugas mandiri pada materi sistem gerak pada manusia di kelas VIII MTs Negeri 2 Makassar. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 7(2), 102-113. https://doi.org/10.35580/sainsmat7273632018

Susilawati, S., Ristanto, S., & Khoiri, N. (2015). Pembelajaran real laboratory dan tugas mandiri fisika pada siswa SMK sesuai dengan keterampilan abad 21. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(1), 73-83. https://doi.org/10.15294/jpfi.v11i1.4005




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdbwv0i0.2736

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Syarif Rizalia, Maryce Agusthinus Walukou, Jumiati Jumiati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

Web
Analytics

View My Stats