Pengembangan Soal Matematika Terintegasi Nilai Keislaman Al Mawarits pada Materi Pecahan

Dedyerianto Dedyerianto, La Boy, Muhammad Riza, Halistin Halistin, Firman Riansyah

Abstract


This research aims to generate integrated mathematics questions aligned with the Islamic values at al mawarits, enabling an examination of the correlation between fraction material in mathematics and the knowledge of mawarits. The research type employed is development utilizing the Teesmer model, consisting of four development stages: the preliminary stage (preparation), the self-evaluation stage (analysis and design), the prototyping stage (validation, revision, evaluation), and the field test stage. The research was conducted at a private junior high school. The results of this study indicate in terms of question difficulty (1 difficult, 6 moderate, and 3 easy questions). For item discrimination, 2 questions are very good, 6 questions are good, and 1 question is moderate. Moreover, regarding the validity level, the developed integrated mathematics questions with Islamic values of al mawarits obtained a validity score of 0.90 and a reliability score of 0.92, indicating that the developed questions are reliable.

Full Text:

PDF

References


Aiken, L. R. (1980). Content validity and reliability of single items or questionnaires. Educational and Psychological Measurement, 40(4), 955–959. https://doi.org/10.1177/001316448004000419

Dewi, S. S., Hariastuti, R. M., & Utami, A. U. (2019). Analisis tingkat kesukaran dan daya pembeda soal olimpiade matematika (OMI) tingkat SMP Tahun 2018. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 3(1), 15–26. https://doi.org/10.36526/tr.v3i1.388

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis kesukaran soal, daya pembeda, dan fungsi distraktor. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(2), 37–64.

Febrianti, S., Imamuddin, M., & Isnaniah. (2023). Analisis memampuan pemecahan masalah matematika dalam menyelesaikan soal HOTS terintegrasi nilai-nilai Islami. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1–10.

Fraenkel, J. L., Wallen, N. E., & Hyun, H. H.. (2012). How to design and evaluate research in education (eighth edition). McGraw Hill.

Hidayat, A. A. (2021). Menyusun instrumen penelitian & uji validitas-reliabilitas. Dalam N. A. Aziz (Ed.), Health books (hal. 12). Health Books Publishing.

Hikmah, A., Nur Ilmi, A., Jannah, M., Lestari, T., Zahra, Z., & Imamuddin, M. (2023). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) matematika integrasi nilai-nilai Islam pada tingkat SMP. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 213–219.

Ijtahidah, F. F., & Nisa’, R. (2023). Pengembangan soal literasi numerasi SMP yang terintegrasi Islam. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 1–8. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/primatika/article/view/1596

Imamuddin, M., Musril, H. A., & Isnaniah, I. (2022). Pengembangan soal literasi matematika terintegrasi Islam untuk siswa madrasah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1355-1371. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4830

Junarni. (2019). Pengembangan modul matematika yang terintegrasi nilai-nilai keislaman pada materi geometri. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, UIN Raden Intan Lampung.

Kadir, A. (2015). Menyusun dan menganalisis tes hasil belajar. Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(2), 70-81.

Kusaeri. (2014). Acuan dan teknik penilaian proses dan hasil belajar dalam Kurikulum 2013. Ar Ruz Media.

Kusnadi, D., & Fitrah, M. (2022). Integrasi nilai-nilai Islam dalam membelajarkan matematika sebagai bentuk penguatan karakter peserta didik. Jurnal Eduscience, 9(1), 152–167.

La Hadi, A., & Dedyerianto, D. (2020). Analisis data miskonsepsi siswa sekolah menengah pertama dalam menyelesaikan operasi aritmatika dasar. Al-Ta'dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(1), 18-33.

Larasati, A. D., Lepiyanto, A., Sutanto, A., & Asih, T. (2020). Pengembangan e-modul terintegrasi nilai-nilai Islam pada materi sistem respirasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 4(1), 1–9.

Mutmainna, D., Mania, S., & Sriyanti, A. (2018). Pengembangan instrumen tes diagnostik pilihan ganda dua tingkat untuk mengidentifikasi pemahaman konsep matematika. MaPan, 6(1), 56–69. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a6

Nawawi, S., & Wijayanti, T. F. (2018). Pengembangan asesmen biologi berbasis keterampilan berpikir kritis terintegrasi nilai Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 4(2), 136–148. https://doi.org/10.21831/jipi.v4i2.21265

Nurjanah, M. (2021). Integrasi milai-nilai Islam dalam pembelajaran matematika di Madrasah ibtidaiyyah. Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 13(2), 38–45.

Patih, T. (2016). Analisis pengetahuan dasar matematika siswa SMP Negeri 3 Kendari sebagai gambaran persiapan siswa dalam menghadapi ujian nasional. Jurnal Al-Ta’dib. 9(1), 182–200.

Rahma, S. Z., Mulyani, S., & Masyikuri, M. (2017). Pengembangan modul berbasis SETS (Science, Environment, Technology, Society) terintegrasi nilai Islam di SMAI Surabaya pada materi ikatan kimia. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 2(1), 70-76. https://doi.org/10.26740/jp.v2n1.p70-76

Rahmadhani, E., & Wahyuni, S. (2020). Integrasi pembelajaran matematika berbasis ICARE dan Islam pada materi pecahan. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 110-124. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2874

Riana, R. M. (2022). Pengembangan modul matematika yang terintegrasi nilai Islam menggunakan pendekatan saintifik pada materi bentuk aljabar kelas VII MTSN 1 Pekanbaru. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Kependidikan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Riau.

Sobarningsih, N., Juariah, J., Nurdiansyah, R., Purwanti, A. R., & Kariadinata, R. (2019). Pengembangan soal matematika bernuansa Islami. Jurnal Analisa, 5(2), 109–123. https://doi.org/10.15575/ja.v5i2.5895

Syafrita. (2020). Pengembangan media pembelajaran matematika terintegrasi nilai-nilai Islami pada materi trigonometri untuk siswa kelas X MAN 1 Medan. Skripsi tidak dipublikasikan. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Umam, K. (2024). Pengembangan perangkat pembelajaran integratif mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Matematika. Disertasi tidak dipublikasikan, Pendidikan Agama Islam, Pascasarjana, UIN Ar-Raniry.

Wulantina, E. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika yang terintegrasi nilai-nilai keislaman pada materi garis dan sudut. Dalam Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 367–373.

Yusniawan, R., Isnaini, M., & Jayanti, E. (2019). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) kimia terintegrasi nilai-nilai Islam pada materi hidrokarbon. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial, dan Sains, 8(2), 181-190.

Yusup, F. (2018). Uji validitas dan reliabilitas instrumen penelitian kuantitatif. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 53–59. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v7i1.2100




DOI: http://dx.doi.org/10.31332/atdbwv17i1.8252

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Muhammad Riza, Dedyerianto Dedyerianto, La Boy

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexing:

 

Web
Analytics

View My Stats